جستجوی مقالات

کوریر سرویس چیست؟ معرفی خدمات شرکت‌های کوریر

ارسال توسط چیتاپست
13 اسفند 1402 زمان مطالعه :
41
دقیقه
4.5
کوریر سرویس چیست؟ معرفی خدمات شرکت‌های کوریر

وقتی منتظر دریافت مرسوله‌ای هستید یا قرار است بسته‌ای را برای کسی ارسال کنید، معمولاً یک سری افکار به ذهن‌تان خطور می‌کنند که کمی نگران‌تان می‌کنند. مثلاً آیا بسته سالم و به‌موقع به مقصد می‌رسد؟ این افکار و دغدغه‌ها در مورد کسب و کارها و آنلاین شاپ‎‌ها بیشتر نیز می‌شود، چه از سوی فروشندگان، چه از سوی مشتریان! با افزایش تقاضا برای ارسال مرسوله در سراسر جهان، کوریر سرویس‌ها پدید آمدند تا خیال ارسال‌کننده و دریافت‌کننده مرسولات پستی را از بابت ارسال سریع، به‌موقع و ایمن مرسولات راحت کنند. کوریر سرویس فراتر از پیک و پست رفته است و طبق آمار منتشرشده از سوی 360researchreports که در مجله دیجیتال ژورنال (Digital Journal) نیز به آن اشاره شده است، از سال 2021 تا سال 2027، صنعت کوریر سرویس‌ رشد 6% درصدی خواهد داشت. دلیل چنین رشدی افزایش تقاضا برای ارسال مرسولات پستی به شیوه اصولی است. اما کوریر سرویس چیست و چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟ اصلاً چه فرقی با خدمات شرکت پستی دارد؟
در این مطلب، هر آنچه باید در مورد کوریر سرویس بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

راهنمای مطالعه

کوریر سرویس چیست؟

کوریر سرویس چیست
واژه کوریر (Courier) به معنای پیک است و به شخص یا سازمانی اطلاق می‌شود که مرسوله‌های حاوی انواع کالا و اسناد را از مکانی به مکان دیگر جابه‌جا می‌کند. کوریرها از وسایل حمل و نقلی مانند موتور سیکلت، اتومبیل یا ون برای جابه‌جایی محصول استفاده می‌کنند.
اما کوریر سرویس (Courier Service) چیست؟ کوریر سرویس‌ها شرکت‌های تخصصی حمل و نقل (shipping company) هستند که خدمات جابه‌جایی مرسولات مختلف را به صورت حرفه‌ای و تخصصی به کسب و کارها و اشخاص ارائه می‌دهند. کوریر سرویس‌ها مرسولات را به شیوه‌های مختلف جابه‌جا می‌کنند، گزینه‌های مختلفی برای تحویل دارند و علاوه بر این‌ها، امکان بسته‌بندی و رهگیری مرسوله را نیز برای کاربران‌شان فراهم کرده‌اند. کوریر سرویس‌‌ها را در سراسر جهان به تحویل به موقع، مقرون‌به‌صرفه و مطمئن می‌شناسند. مشتریان کوریر سرویس‌ها کسب و کارهای کوچک و بزرگی هستند که جلب رضایت مشتری برای‌شان مهم است و می‌خواهند بسته‌های مختلف را در اسرع وقت، با قیمتی مقرون به صرفه و در بسته‌بندی مناسب به مقصد برسانند.

بزرگ‌ترین شرکت‌ های کوریر سرویس‌ در جهان

در سراسر جهان، کسب و کارهای کوچک و بزرگ الکترونیک از خدمات کوریر سرویس برای ارسال درون شهری و بین شهری استفاده می‌کنند. در حال حاضر، تقریباً 400 شرکت در سراسر جهان خدمات کوریر سرویس را ارائه می‌دهند و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال‌های آینده، تعداد این شرکت‌ها و روند پیشرفت این صنعت سرعت چشم‌گیری خواهد داشت. از بهترین کوریر سرویس‌های جهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرکت دی اچ ال (DHL)

شرکت بین‌المللی DHL از بزرگ‌ترین شرکت‌های لجستیک در جهان است و اداره مرکزی آن در لوگزامبورگ قرار دارد. دی اچ ال در ارائه خدمات کوریر سرویس در جهان پیش‌رو است و بیش از 30 سال است که جایگاهش را حفظ کرده است. در حال حاضر، این شرکت در بیش از 220 کشور شعبه دارد و تقریباً 340000 کارمند در سراسر جهان دارد. این شرکت روزانه 600 میلیون مرسوله را در شش قاره به مقصد می‌رساند.

شرکت کوریر فدکس (FedEx)

شرکت فدکس (FedEx) یکی دیگر از شرکت‌های کوریر سرویس آمریکایی چندملیتی است. اداره‌های اصلی این شرکت در ممفیس قرار دارد. این شرکت در سال 1976 تأسیس شد و از آن زمان تا به امروز، آنقدر پیشرفت کرد تا تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل و نقل شد. امروز شعبه‌های این شرکت در بیش از 220 کشور در حال فعالیت است. فدکس را با تحویل اکسپرس می‌شناسند، چرا که خدمات تحویل یک‌شنبه (overnight) و اکسپرس (express) را به بهترین نحو ارائه می‌دهد.

شرکت کوریر دی بی شنکر (DB Schenker)

شرکت کوریر دی بی شنکر (DB Schenker) یکی دیگر از شرکت‌های برتر ارائه‌دهنده خدمات کوریر در جهان است و در بیش از 180 کشور شعبه دارد. اداره‌های مرکزی این شرکت در آسن و شانگ‌ها قرار دارد. این شرکت در سال 2007 تأسیس شد.

شرکت کوریر بلو دارت (Blue Dart)

شرکت کوریر بلو دارت (Blue Dart) در بمبئی قرار دارد و از پرسودترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات لجستیک در آسیا است. این شرکت خدمات لجستیک را به کسب‌وکارهای بزرگ اینترنتی مانند Amazon و eBay ارائه می‌دهد. درآمد سالیانه این شرکت کوریر بیش از 700 میلیون دلار است.

شرکت کوریر رویال میل (Royal Mail)

شرکت کوریر رویال میل (Royal Mail) از شرکت‌های پستی ملی در انگستان است که بیش از 500 سال قدمت دارد. هنری هشتم در سال 1516 آن را تأسیس کرد.این کوریر سرویس روزانه 30 میلیون مرسوله را در انگلستان و خارج از آن جابه‌جا می‌کند.

شرکت جی ال اس (GLS)

شرکت جی ال اس (GLS) از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات کوریر در اروپا و شمال آمریکا است که آن را با قیمت‌های رقابتی و تحویل سریعش می‌شناسند.

مقایسه کوریر سرویس و خدمات پستی

با وجود شرکت پست، چه نیازی به کوریر سرویس است؟ خدمات کوریر سرویس چه تفاوتی با خدمات شرکت پستی دارد؟ وقتی اسم کوریر سرویس را می‌شنوید، ممکن است چنین سوالاتی به ذهن‌تان برسد. این خدمات لجستیک طرف سوم (third-party logistics services) تفاوت‌های بسیاری با خدمات پستی دارند. برای مثال، در کوریر سرویس‌ها، خبری از محدودیت سایز نیست و علاوه بر آن، خدمات مرجوعی و بسته‌بندی نیز به بهترین شکل ارائه می‌شود، اما تفاوت‌شان فقط محدود به این مورد نیست.
به طور کلی، شرکت پست و کوریر سرویس یک ویژگی مشترک دارند: جابه‌جایی مرسوله‌ها و رساندن آن‌ها به دست گیرنده. اما این دو از لحاظ هزینه، کیفیت ارائه خدمات و میزان قابلیت اطمینان متفاوت با یکدیگر هستند. در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، هزینه ارسال محصولات پستی در شرکت پست کمتر از هزینه خدمات کوریر است، اما خدمات محدودی را ارائه می‌دهند.
پست سازمانی دولتی است، از این رو، در این سازمان، مسائلی مانند جلب رضایت مشتری و کسب سود مطرح نیست و خدمات آن نیز ارزان‌تر از کوریر سرویس‌ها است. سرعت ارسال و امنیت مرسوله در پست بسیار پایین‌تر از کوریر سرویس‌ها است، به خصوص در مورد ارسال بین‌المللی و سرویس تحویل همان روز (same-day delivery). بنابراین بسیاری از اشخاص و کسب و کارها ترجیح می‌دهند مرسوله‌هایی را با پست ارسال کنند که زمان دقیق تحویل آن اهمیت چندانی برای‌شان ندارد.
اما تفاوت میان کوریر سرویس و شرکت پست فقط محدود به این موارد نیست، در ادامه، با جزئیات بیشتری از این موارد برای‌تان گفته‌ایم.

قیمت‌گذاری

به طور کلی، خدمات پست، در مقایسه با خدمات کوریر سرویس، ارزان‌تر هستند. وقتی از خدمات کوریر استفاده می‌کنید، هزینه اضافه‌ای را برای افزایش سرعت حمل و نقل، حفظ امنیت مرسوله‌ها و کیفیت خدمات می‌پردازید. در واقع، خدمات پستی ارزان‌تر هستند، چرا که زمان تحویل طولانی‌تر است و امکان رهگیری نیز بسیار محدود است. کوریر سرویس‌ها، در ازای دریافت هزینه بیشتر، مرسوله‌ها را سریع‌تر و در بسته‌بندی مناسب به مقصد می‌رسانند و علاوه بر آن، امنیت بسته را نیز کاملاً تأمین می‌کنند.

سرعت تحویل

سرعت تحویل

در کوریر سرویس‌ها تمرکز روی تحویل سریع مرسوله است، اما در پست، مسئله سرعت تحویل اولویت نیست. این شرکت‌ها خدماتی مانند تحویل در همان روز (same-day delivery) و سرویس تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery) را ارائه می‌دهند تا بسته در سریع‌ترین زمان ممکن، به دست گیرنده برسد.

محدودیت حجم و وزن

محدودیت حجم و وزن

یکی دیگر از مواردی که کوریر سرویس را از شرکت پست متمایز می‌کند عدم وجود محدودیت سایز و وزن است. وقتی از خدمات شرکت پست استفاده می‌کنید، مسئله محدودیت سایز و وزن مطرح می‌شود، از این رو، نمی‌توان از خدمات آن برای ارسال هر مرسوله‌ای استفاده کنید، اما در کوریر سرویس، موضوع سایز مطرح نیست و می‌توانید هر مرسوله‌ای را ارسال کنید.

امکان رهگیری

امکان رهگیری (Tracking) حرفه‌ای و بی‌درنگ یکی دیگر از تفاوت‌های میان کوریر سرویس و خدمات پستی است. البته در خدمات پستی نیز، امکان رهگیری مرسوله وجود دارد، اما این رهگیری بسیار ساده است و صرفاً وضعیت بسته و زمان تحویل آن به شما اعلام خواهد شد.
در کوریر سرویس‌ها، مفهوم رهگیری کردن متفاوت است و با استفاده از خدمات رهگیری، مطلع خواهید شد مرسوله‌‌تان هر لحظه در چه وضعیتی است. آنچه خدمات کوریر سرویس‌ها را متمایز می‌کند این است که می‌توانید با شرکت کوریر تماس بگیرید و از وضعیت بسته‌تان دقیقاً مطلع شوید. علاوه بر آن، می‌توانید وارد وبسایت شرکت کوریر شوید و با وارد کردن کد رهگیری‌تان، از وضعیت مرسوله‌تان مطلع شوید. اگر صاحب کسب و کاری هستید و چندین بسته را به صورت همزمان ارسال کرده‌اید، می‌توانید از وضعیت همه بسته‌های‌تان مطلع شوید، بدون اینکه نیاز به وارد کردن تک تک کدهای رهگیری باشد. بنابراین وقتی از خدمات کوریر استفاده می‌کنید، خیال‌تان از بابت وضعیت مرسوله راحت است و می‌توانید روی کسب و کارتان متمرکز شوید.

بسته بندی حرفه‌ای

بسته بندی حرفه‌ای

بسته بندی (Packaging) یکی دیگر از مواردی است که کوریر سرویس را از خدمات پستی متمایز می‌کند. کوریر سرویس‌ها مرسوله را به شیوه اصولی و با استفاده از ابزارهای استاندارد بسته‌بندی می‌‌کنند. بنابراین وقتی از خدمات کوریر سرویس‌ها استفاده می‌کنید، خیال‌تان راحت خواهد بود که کالای مورد نظرتان در بسته‌بندی مناسب و سالم به مقصد خواهد رسید. برای مثال، برای ارسال اجسام ظریف و شکستنی یا مایعات، نمی‌توانید از خدمات پستی استفاده کنید، چرا که امکان بسته‌بندی مناسب و ایمن وجود ندارد، اما کوریر سرویس‌ها این مرسوله‌ها را نیز به شیوه اصولی بسته‌بندی می‌کنند و به مقصد می‌رسانند.

وجود روش‌های متنوع پرداخت

وجود روش‌های متنوع پرداخت

وقتی خدمات شرکت پست استفاده می‌کنید، باید هزینه ارسال را موقع ثبت سفارش بپردازید. اما کوریر سرویس‌ها روش‌های متنوعی را برای پرداخت دارند: پرداخت آنلاین، پرداخت اعتباری، پرداخت در محل گیرنده (Cash-On-Delivery) و پس کرایه (Pay-On-Delivery). وجود روش‌های متنوع پرداخت باعث سهولت کار برای کسب و کارها و مشتریان یا فرستنده و گیرنده شده است.

تاریخچه کوریر سرویس‌

اگر بخواهیم تاریخچه کوریر سرویس و خدمات ارسال مرسوله را بررسی کنیم، به یونان باستان می‌‌رسیم، وقتی مفهومی به نام پیک به وجود آمد و پس از آن، صنعت مهمی در ایران برای جابه‌جایی نامه‌های مهم شکل گرفت. با گذر زمان، همین پیک تبدیل به صنعتی یک میلیارد دلاری شد. با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش هزاران کسب و کار و فروشگاه‌ آنلاین، این صنعت تکامل یافت، تا اینکه امروز، به این شکل سازمان‌یافته درآمد.

چند تاریخ و رویداد مهم در سیر پیشرفت کوریر سرویس وجود دارد:
سال 1907: داستان کوریر سرویس UPS زمانی آغاز شد که آقای جیم کیسی (Jim Cassey) صد دلار از دوستش قرض گرفت و سرویس پیک را در سیاتل تأسیس کرد.
سال 1946: در استرالیا، آقای کن توماس شرکت K.W Transport را با یک کامیون تأسیس کرد و بعد از دوازده سال، نامش را به TNT تغییر داد.
سال 1973: شرکت FedEX تأسیس شد و در اولین روز کارش، 180 بسته را به مقصد رساند.
سال 1980: شرکت TNT اولین سرویس تحویل روز بعد (next day delivery) را در بریتانیا ارائه داد.
سال 1997: شرکت USP اولین نرم‌افزار رهگیری آنلاین را راه‌اندزی کرد.
امروزه کوریر سرویس‌ها سرویس‌هایی را مانند تحویل در همان روز (سرویس same day delivery) ارائه می‌دهند. کوریر سرویس‌ها، در مقایسه با شرکت پست، بسته‌ها را سریع‌تر، در بسته‌بندی مناسب و با قیمتی مقرون‌به‌صرفه به مقصد می‌رسانند.

روند کار کوریر سرویس‌ها چگونه است؟

کوریر سرویس‌ها بسته‌ها را از فرستند تحویل می‌گیرند، آن را بسته‌بندی می‌کنند و به گیرنده تحویل می‌دهند. در واقع، دریافت، بسته‌بندی، سازمان‌دهی، نقل و انتقال و تحویل در روند کار کوریر سرویس‌ها قرار دارند. در ادامه، مراحل کار کوریر سرویس‌ها را به طور کامل برای‌تان گفته‌ایم.

ثبت سفارش در کوریر سرویس‌ها

اولین مرحله ثبت سفارش است. برای ثبت سفارش در شرکت‌های کوریر سرویس، لازم نیست خودتان به دفاتر مراجعه کنید، بلکه می‌توانید از روش‌های متنوع ثبت سفارش استفاده کنید.

ثبت سفارش از طریق وبسایت

کوریر سرویس‌ها وبسایت مختص به خودشان را دارند. برای ثبت سفارش، می‌توانید وارد وبسایت آن‌ها شوید، حساب کاری بسازید و سفارش‌تان را ثبت کنید.

ثبت سفارش از طریق Api

کسب‌وکارها می‌توانند از طریق Api سفارش‌های‌شان را ثبت کنند و از طریق پنل کاربری مختص به خودشان، به فرآیند جمع‌آوری، بسته‌بندی و تحویل سفارش‌ها نظارت می‌کنند و هزینه‌های ارسال بسته پستی را نیز بررسی می‌کنند. به طور کلی، این پنل امکان مدیریت سراسر روند ارسال مرسوله را برای کسب و کارها فراهم می‌کند.

ثبت سفارش از طریق اپلیکیشن

ثبت سفارش از طریق اپلیکیشن

بسیاری از کوریر سرویس‌ها اپلیکیشن مختص به خودشان را دارند و کاربران می‌توانند با نصب اپلیکیشن روی تلفن همراه‌شان، سفارش‌های‌شان را از طریق اپلیکیشن ثبت کنند.

ثبت سفارش از طریق تماس تلفن

کسانی که به هر دلیلی، امکان استفاده از روش‌های آنلاین را ندارند، می‌توانند با تماس تلفنی، سفارش‌شان را در کوریر سرویس‌ها ثبت کنند.

ثبت سفارش از طریق نمایندگی‌ها

ثبت سفارش از طریق نمایندگی‌ها

کوریر سرویس‌ها در شهرهای مختلف نمایندگی‌هایی نیز دارند. اگر به هر دلیل، مراجعه حضوری را به ثبت سفارش غیر حضوری و آنلاین ترجیح می‌دهید، می‌توانید به نمایندگی‌ها مراجعه کنید، سفارش‌تان را ثبت کنید و بسته مورد نظرتان را نیز تحویل دهید.

ثبت سفارش از طریق پنل کسب و کار

ثبت سفارش از طریق پنل کسب و کار
برخی از کوریر سرویس‌ها امکان ایجاد پنل را برای کسب و کارها دارند. در واقع، هر کسب و کار می‌تواند یک پنل مختص به خودش را داشته باشد و از طریق آن، سفارش‌های گروهی را از طریق اکسل ثبت کنند، آدرس‌های پرتکرار برای جمع‌آوری و توزیع را به عنوان پیش‌فرض مشخص کنند، سفارش‌های ارسالی را به صورت همزمان رهگیری کنند و قیمت ارسال مرسولات پستی را نیز به صورت آنلاین مشاهده کنند.

ثبت سفارش از طریق پلاگین وردپرس

ثبت سفارش از طریق پلاگین وردپرس
پلاگین وردپرس یکی دیگر از روش‌های ثبت سفارش در کوریر سرویس‌ها است. معمولاً فروشگاه‌های آنلاین و وب‌سایت‌های وردپرس از این روش ثبت سفارش استفاده می‌کنند. در این روش ثبت سفارش نیز، امکان ارسال مرسوله‌های تکی و گروهی، رهگیری مرسولات، استعلام آنلاین قیمت و چاپ برچسب پستی فراهم می‌شود. در واقع، با ثبت سفارش از طریق پلاگین وردپرس، می‌توانید سفارش‌های ارسالی را به راحتی مدیریت کنید.

جمع آوری سفارش‌ها

پس از ثبت سفارش، نوبت به جمع‌آوری سفارش‌ها می‌رسد. کوریر سرویس‌ها این مرحله را برای کاربران بسیار آسان کرده‌اند. به طور کلی، جمع‌آوری بسته به دو صورت انجام می‌شود: کاربران به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنند و بسته را تحویل می‌دهند یا اینکه از سرویس جمع‌آوری (Pick up) کوریر سرویس‌ها استفاده می‌کنند. در واقع، کوریر سرویس‌ها امکان ارسال بسته از درب منزل را نیز فراهم کرده‌اند. در ادامه، جزئیات بیشتری را در مورد نحوه جمع‌آوری مرسولات برای‌تان گفته‌ایم.

تحویل مرسوله به نمایندگی

تحویل مرسوله به نمایندگی

برخی از کاربران ترجیح می‌دهند خودشان مرسوله را به نمایندگی تحویل دهند. در این صورت، باید ببنید که آیا نمایندگی کوریر سرویس مورد نظرتان در شهرتان هست یا خیر.

جمع‌آوری مرسوله از مراکز تحویل

برخی از کوریر سرویس‌ها نمایندگانی در شهرهای مختلف دارند و کاربران می‌توانند بسته‌ها را به آن نمایندگی‌ها تحویل دهند.

جمع‌آوری مرسوله از لوکیشن مشتری (بر اساس پنجره زمانی شرکت)

جمع‌آوری مرسوله از لوکیشن مشتری

در این روش، نماینده کوریر سرویس به مبدأ مراجعه می‌کند و بسته را از فرستنده تحویل می‌گیرد. در این گزینه، زمان مراجعه نماینده کوریر سوریس را کاربر مشخص نمی‌کند، بلکه نماینده در بازه زمانی شرکت به کاربر مراجعه می‌کند تا مرسوله را تحویل بگیرد.

جمع‌آوری مرسوله از لوکیشن مشتری (بر اساس پنجره زمانی انتخابی مشتری)

در این روش، کاربر مشخص می‌کند نماینده در کدام بازه زمانی برای دریافت بسته مراجعه کند. بنابراین کاربران پرمشغله می‌توانند زمانی را مشخص کنند که خودشان در مبدأ حضور دارند.

رهگیری آنلاین وضعیت جمع‌آوری

یکی از گزینه‌های بسیار خوبی که در مورد جمع‌آوری بسته‌ها در کوریر سرویس‌ها وجود دارد امکان رهگیری آنلاین وضعیت جمع‌آوری است. در واقع، کاربر متوجه هویت نماینده کوریر سرویس و زمان مراجعه برای تحویل گرفتن مرسوله خواهند شد. بدین ترتیب، کاربر می‌تواند در زمان مشخص در مبدأ حضور داشته باشد و بسته را تحویل نماینده دهد.

بسته‌بندی مرسوله‌ها

بسته‌بندی ایمن و اصولی برای کسب‌وکارها اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌توان گفت تأثیر بسیار مهمی در جلب رضایت مشتریان دارد. بسته‌بندی یکی از نقاط قوت کوریر سرویس‌ها و یکی از وجوه تمایزشان با شرکت‌های پستی است. در کوریر سرویس‌ها، بسته به نوع درخواست کاربران، مرسوله‌‌ها به شیوه اصولی و در جعبه‌های مناسب بسته‌بندی می‌شود. شیوه بسته‌بندی در کوریر سرویس‌ها متنوع است و هر شخص یا کسب‌وکار می‌تواند بسته به هدف و نیازش، بهترین نوع بسته‌بندی را انتخاب کند.
وقتی به سراغ انتخاب نوع بسته‌بندی در کوریر سرویس‌ها می‌روید، گزینه‌های زیر را خواهید دید.

بسته‌بندی در جعبه‌های متعارف پستی

در شیوه بسته‌بندی در جعبه‌های متعارف پستی، از ابزارهایی مانند جعبه‌ استاندارد و متناسب با سایز مرسوله‌، کیسه حبابدار، پلی ‌بگ (PolyBagS)، چسب، کیسه هوا و مواردی از این دست استفاده می‌کنند.

بسته‌بندی در جعبه‌های مختص به کوریر سرویس

بسیاری از کوریر سرویس‌ها بسته‌های استاندارد مختص به خودشان را دارند و از ابزارهای استاندارد و ایمن نیز در بسته‌بندی استفاده می‌کنند.

بسته‌بندی برندینگ

برندینگ (branding) و بسته‌بندی از مهم‌ترین ابعاد تجارت الکترونیک است. بسته‌بندی آخرین فرصت برندها برای نشان دادن کیفیت و منحصربه‌فرد بودن محصول‌شان است. در سرویس بسته‌بندی برندینگ (Branding package)، مرسوله در بسته‌های برندد (branded) به دست مشتری می‌رسد. بدین ترتیب، مشتری محصول مورد نظرش را در جعبه‌ای مناسب و امن و علاوه بر آن، منحصر به فرد دریافت می‌کند و بدین ترتیب، تجربه جدیدی شکل می‌گیرد.

بسته‌بندی غیر متعارف

همه سفارش‌ها حجم و سایز متعارفی ندارند و نمی‌توان آن‌ها را در جعبه‌هایی با ابعاد استاندارد گنجاند. این سفارش‌ها باید به شیوه‌های خاصی بسته‌بندی شوند. در کوریر سرویس‌ها، امکان بسته‌بندی مرسولاتی با ابعاد غیر متعارف نیز وجود دارد. بنابراین فرقی نمی‌کند سایز یا حجم مرسوله‌تان چقدر است، در هر صورت، می‌توانید از خدمات بسته‌بندی کوریر سرویس‌ها استفاده کنید.

بسته‌بندی مناسبتی

بسته بندی مناسبتی (seasonal packaging) مزایای بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد؛ آن‌ها را از دیگر رقبا متمایز می‌کند و باعث ایجاد تجربه متفاوت و خوشایندی در مشتری و حتی افزایش وفاداری‌اش به برند خواهد شد. استفاده از این شیوه بسته‌بندی در مناسبت‌های عمومی یا شخصی باعث می‌شود برندتان متمایز از دیگر برندها شود. البته این شیوه بسته‌بندی فقط مختص به کسب و کارها نیست، بلکه اشخاص نیز می‌توانند در مناسبت‌های مختلف از آن استفاده کنند. بنابراین، در مناسبت‌های مختلف و ایام مختلف سال می‌توانید از این شیوه بسته‌بندی استفاده کنید و مرسوله را در بسته‌بندی به یاد ماندنی به دست گیرنده برسانید.

فروش ملزومات بسته‌بندی

فروش ملزومات یا ابزارهای بسته‌بندی نیز در میان خدمات بسته‌بندی برخی از کوریر سرویس‌ها قرار دارد. اگر خودتان می‌خواهید محصول مورد نظرتان را بسته‌بندی کنید، می‌توانید ملزومات بسته‌بندی را با قیمتی مناسب و به موقع از کوریر سرویس‌ها تحویل بگیرید.

ارسال کارت هدیه

یکی از خدمات جذاب کوریر سرویس‌ها تهیه و ارسال کارت هدیه است. کوریر سرویس‌ها کارت هدیه را، با طرح و مبلغ مورد نظر کاربران، تهیه می‌کنند و در بسته‌بندی مناسب به دست گیرنده می‌رسانند.

پرداخت هزینه ارسال

وقتی نوبت به پرداخت هزینه ارسال می‌رسد، بالطبع، تنوع روش‌های پرداخت باعث می‌شود کار برای کاربران با نیازهای مختلف آسان شود و کسب و کارها و مشتریان‌شان نیز دغدغه پرداخت را نداشته باشند. از روش‌های پرداخت در کوریر سرویس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پرداخت در محل گیرنده (Cash-On-Delivery)

در روش پرداخت در محل گیرنده (Cash-On-Delivery) یا به اختصار، COD، هزینه را گیرنده هنگام تحویل گرفتن بسته می‌پردازد. وقتی چنین امکانی وجود داشته باشد، مشتری محصول را با خیال راحت خریداری می‌کند و به دلیل محدودیت در روش پرداخت، از خرید منصرف نخواهد شد. علاوه بر این‌ها، این روش پرداخت باعث می‌شود فروشنده در نگاه مشتری معتبرتر به نظر برسد. البته این امکان فقط مختص به کسب و کارها نیست و اشخاص نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

پس کرایه (Pay-On-Delivery)

در روش پس کرایه (Pay-On-Delivery) نیز هزینه ارسال بر عهده گیرنده است، اما اگر گیرنده، به هر دلیلی، هزینه را پرداخت نکند و بسته مرجوع شود، فرستنده متعهد به پرداخت هزینه رفت و برگشت بسته است.

پرداخت اعتباری (BNPL)

شیوه پرداخت اعتباری (Buy Now, Pay Later) یا به اختصار، BNPL از مدرن‌ترین روش‌های پرداخت است که برخی از کوریر سرویس‎‌ها امکان استفاده از آن را برای کاربران‌شان فراهم کرده‎اند. در این روش، می‌توانید سفارش‌های‌تان را ثبت کنید و بازه زمانی مشخص، اقدام به پرداخت کنید. در واقع، این روش پرداخت مثل دریافت یک وام کوتاه‌مدت است.

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین هزینه ارسال
در روش پرداخت آنلاین، هزینه ارسال هنگام ثبت سفارش به صورت آنلاین پرداخت می‌شود.

نقل و انتقال بسته

در این مرحله، بسته مورد نظر با استفاده از وسایل نقلیه‌ی زمینی، دریایی یا هوایی به مقصد منتقل می‌شود. در انتخاب نوع حمل و نقل، مسائل مختلفی در نظر گرفته می‌شود، از مقصد مورد نظر گرفته تا حجم و وزن مرسوله.

حمل و نقل جاده‌ای

حمل و نقل جاده‌ای
در حمل و نقل جاده‌ای، از طریق وسایل نقلیه‌ای مانند اتومبیل، موتورسیکلت، کامیون و قطار استفاده می‌شود. حمل و نقل جاده‌ای ارزان‌ترین نوع حمل و نقل است. کسب و کارهای الکترونیک از این روش برای لست مایل دلیوری (last-mile delivery) یا تحویل نهایی (final delivery) استفاده می‌کنند. به عبارت ساده، برای تحویل به گیرنده نهایی از این روش استفاده می‌شود.

حمل و انتقال دریایی

برای حمل و انتقال کالا از انواع کشتی نیز استفاده می‌شود. کشتی ارزان‌ترین وسیله نقلیه برای انتفال بین‌‌المللی است. تقریباً 80% از تجارت‌های بین‌المللی از طریق کشتی انجام می‌شود، چرا که وسیله‌ای بسیار مقرون به صرفه برای ارسال بسته‌های خیلی بزرگ یا تعداد زیاد بسته‌ها است. انتقال از طریق کشتی چندین روز طول می‌کشد. بسیاری از کسب و کارها این گزینه را انتخاب می‌کنند، چرا که بسیار ارزان است.

حمل و نقل هوایی

در حمل و نقل هوایی، از هلیکوپتر و هواپیماهای باری برای انتقال بسته استفاده می‌شود. حمل و نقل هوایی گران‌ترین نوع حمل و نقل است. معمولاً برای پست سریع یا اکسپرس (express) از این روش حمل و نقل استفاده می‌شود.

توزیع سفارش‌ها

در کوریر سرویس‌ها، تنوع روش‌های توزیع سفارش زیاد است و هر کاربر می‌تواند روش متناسب با شرایط و نیازش را انتخاب کند. در ادامه، از انواع روش‌های توزیع سفارش در کوریر سرویس‌ها برای‌تان گفته‌ایم.

تحویل درون شهری در همان روز (Same- Day Delivery)

تحویل درون شهری در همان روز

تحویل در همان روز، همانطور که از نامش پیدا است، مخصوص تحویل خدمات در همان روز و در داخل شهر است. در تحویل در همان روز، مرسوله چند ساعته به دست گیرنده می‌رسد. از آنجا که تحویل سریع بسته به مشتری مزایای بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد، بسیاری از کسب و کارهای آنلاین از این روش برای رساندن سریع بسته به مشتری و ایجاد یک تجربه خوب خرید، از این روش ارسال استفاده می‌کنند. همچنین کسانی که که می‌خواهند بسته‌های مهم و حاوی اجناس گران‌قیمت را جابه‌جا کنند از این سرویس استفاده می‌کنند. این روش را با عنوان تحویل فوری و تحویل اکسپرس نیز می‌شناسند.

تحویل درون شهری در روز بعد (Next-Day Delivery)

در صورت استفاده از خدمت تحویل در روز بعد (Next-Day Delivery)، مرسوله در روز بعد به گیرنده تحویل داده می‌شود. این خدمت، در مقایسه با سرویس تحویل در همان روز، ارزان‌تر است و کسانی که می‌خواهند بسته‌شان را سریع و با قیمت کمتر ارسال کنند مناسب است.

تحویل در پنجره زمانی شرکت

یکی دیگر از گزینه‌ها تحویل در پنجره زمانی شرکت است. در واقع، کوریر سرویس‌ها بازه زمانی استانداردی را برای خود دارند و طی آن، مرسوله را به مقصد می‌رسانند. معمولاً این زمان استاندارد در شرکت‌های کوریر یک تا چهار روز کاری است. این روش ارسال برای کسب و کارهای آنلاینی مناسب است که به طور مرتب، مرسوله‌های متعددی را ارسال می‌کنند و بالطبع، برای جلب رضایت مشتری، ترجیح می‌دهند مرسوله در بازه زمانی مشخص به مقصد برسد.

تحویل در پنجره زمانی انتخابی مشتری

در روش تحویل در پنجره زمانی انتخابی مشتری، خود مشتری یا گیرنده زمان تحویل را مشخص می‌کند. در واقع، مشتری زمانی را مشخص می‌کند که در خانه حضور دارد یا آمادگی دریافت مرسوله را دارد. بدین ترتیب، امکان مرجوع شدن بسته به حداقل می‌رسد و خیال گیرنده و فرستنده از رسیدن به موقع بسته راحت خواهد بود. این روش تأثیر بسیار مهمی در جلب رضایت مشتری و ایجاد تجربه خوب خرید اینترنتی در وی دارد.

تحویل در زمان تقاضا (On Demand Delivery)

تحویل در زمان تقاضا (On Demand Delivery) از روش‌های فوری توزیع سفارش است که مناسب برای زندگی پرسرعت در دنیای مدرن است و اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد. در این روش، مرسوله خیلی سریع به دست مشتری می‌رسد و اصلاً لازم نیست برای دریافت آن صبر کند.

سند تأییدیه دریافت سفارش (اثبات تحویل) (Proof of Delivery)

سند تأییدیه دریافت سفارش (Proof of Delivery) حاکی از رسیدن مرسوله به دست گیرنده است. در دنیای امروز، با افزایش روزافزون کسب و کارهای الکترونیک، نیاز به وجود چنین سیستمی روز به روز بیشتر می‌شود. هر فروشنده می‌خواهد مطمئن شود که آیا کالایش به دست مشتری رسیده است یا خیر، و سند تأییدیه دریافت سفارش این امکان را در اختیار او قرار می‌دهد. سند تأییدیه دریافت سفارش معمولاً به دو صورت کتبی یا کد تحویل سفارش است.

تحویل یک شبه (Overnight Delivery)

یکی دیگر از روش‌ ارسال یک شبه است که همان‌طور که نامش پیدا است، با استفاده از آن، مرسوله را صبح روز بعد به دست گیرنده می‌رسد. کسانی که عجله دارند و می‌خواهند بسته‌شان تا صبح روز بعد به مقصد برسد، باید از این خدمت استفاده کنند. البته این خدمت را برخی از کوریر سرویس‌ها ارائه می‌دهند.

تحویل مرسوله

در این مرحله، کوریر سرویس‌ها مرسوله را به گیرنده تحویل یا مشتری می‌دهند.

توانمندی‌های ارسال در کوریر سرویس‌ها

خدمات شرکت‌های کوریر سرویس فقط محدود به ارسال مرسوله‌های سبک نمی‌شود، بلکه انواع مرسوله سبک، سنگین و خاص را جابه‌جا می‌کنند. در ادامه، از جزئیات توانمندی‌های ارسال در کوریر سرویس‌ها برای‌تان خواهیم گفت.
• خدمت ارسال پاکت/ نامه/ اسناد
• خدمت ارسال بسته/ پارسل
• بارگیری و تخلیه
کوریر سرویس‌ها امکان بارگیری و تخلیه را برای کالاهای حجیم (Large Box) فراهم کرده‌اند. اگر برای جابجایی مرسوله نیاز به کمک دارید، می‌توانید از این امکان کوریر سرویس‌ها استفاده کنید و به راحتی، روند ارسال کالای مورد نظرتان را انجام دهید.
• خدمات ویژه‌سازی‌شده (متناسب با نیازهای دقیق کسب و کارها)
اگر می‌خواهید خدمات ارسال دقیقاً متناسب با نیازها و نوع کسب و کارتان دریافت کنید، بهتر است به سراغ کوریر سرویس‌ها بروید. خدمات کوریر سرویس‌ها، از زمان‌بندی گرفته تا نحوه بسته‌بندی و توزیع، متناسب با استراتژی کسب و کار شما و نوع محصول‌تان خواهد بود.
• خدمات ارسال مرسوله‌های خاص
برخی از مرسولات باید با ملاحظات ویژه و به شیوه‌های خاص بسته‌بندی و ارسال شود. کوریر سرویس‌ها این مرسولات خاص را نیز به شیوه مناسب ارسال می‌کنند. از مرسولات خاص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
o مرسوله‌های گران‌قیمت
o اسناد مالی
o مرسوله‌های حجیم
o مرسوله‌های حساس در جابجایی
o مرسوله‌های شکستنی
o مایعات
o محصولات تازه و فاسدشدنی
• ارسال حجیم سنگین اختصاصی یک مشتری (FTL)
سرویس ارسال حجیم سنگین اختصاصی یک مشتری (Full Truck-Load) یا به اختصار، FTL مختص به ارسال مرسوله‌های حجیمی است که کل ظرفیت وسیله نقلیه را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین برای ارسال مرسولات حجیم و سنگین، می‌توانید از این سرویس استفاده کنید.
• ارسال حجیم سنگین اشتراکی (LTL)
سرویس ارسال حجیم سنگین اشتراکی (Less than Truck-Load) یا به اختصار LTL مختص به مرسولاتی است که حجیم و سنگین هستند اما کل ظرفیت وسیله نقیله را نمی‌گیرند و می‌توان مرسولات دیگری را نیز در کنار آن‌‌ها قرار داد.

اطلاع‌رسانی در مورد روند ارسال در کوریر سرویس ها

کوریر سرویس‌ها کاربران را در جریان روند ارسال و تحویل سفارش‌ها قرار می‌دهند. روش‌های زیر برای اطلاع‌رسانی مرسوم هستند:

ارسال پیامک فرستنده

کوریر سرویس‌ها با ارسال پیامک، فرستندگان را در جریان روند ارسال مرسوله قرار می‌دهند.

ارسال ایمیل

ایمیل یکی دیگر از روش‌هایی اطلاع‌رسانی است. اگر هنگام ثبت سفارش در وبسایت کوریر سرویس مورد نظرتان، آدرس ایمیل‌تان را ثبت کنید، روند ارسال از همین طریق به شما اعلام می‌شود. بسیاری از کوریر سرویس‌ها فاکتور را نیز از همین طریق برای شما ارسال می‌کنند.

ارسال پیامک گیرنده

با استفاده از این گزینه می‌توانید گیرنده را در جریان روند ارسال قرار دهید. ارسال پیامک گیرنده برای کسب و کارها بسیار مطلوب است، چرا که باعث می‌شود خیال فروشندگان و مشتریان از این بابت راحت شود و دیگر نیازی به پیگیری مستقیم از فرشگاه نباشد.

ارسال نوتیفیکیشن

برخی از کوریر سرویس‌ها اپلیکیشن مختص به خودشان را دارند و اگر گیرنده و فرستنده آن را روی گوشی‌شان نصب کرده باشند، از طریق آن، در جریان روند ارسال قرار خواهند گرفت.

روش‌ های رهگیری در کوریر سرویس

روش‌ های رهگیری در کوریر سرویس

یکی از نقاط قوت کوریر سرویس‌ها ایجاد امکان رهگیری یا ردیابی حرفه‌ای و فوری مرسوله‌ها است.
معمولاً امکان رهگیری در کوریر سرویس‌ها به دو صورت فراهم شده است:

رهگیری آنلاین

در روش رهگیری آنلاین، می‌توانید هر لحظه از وضعیت مرسوله‌تان مطلع شوید. در این روش، باید کد رهگیری را وارد کنید تا بتوانید وضعیت بسته‌تان را مشاهده کنید.

رهگیری همزمان

اگر چند بسته را ارسال کرده باشید، با این روش می‌توانید وضعیت تک تک آن‌ها را به صورت آنلاین بررسی کنید.

مرجوع کردن سفارش در شرکت‌های کوریر سرویس

امکان مرجوع شدن سفارش در هر کسب و کاری وجود دارد و کوریر سرویس‌ها این فرآیند را برای کسب و کارها آسان کرده‌اند. امکان مرجوع شدن مرسوله برای کسب و کارها و مشتریان‌شان بسیار مهم است و حتی باعث افزایش اعتماد مشتری به فروشنده می‌شود. اگر به هر دلیلی، مثل اشتباه بودن آدرس یا درخواست گیرنده برای برگرداندن کالا، گیرنده مرسوله را تحویل نگیرد، مرسوله به مبدأ مرجوع خواهد شد. لجستیک معکوس (Reverse Logistics) یا مدیریت سفارشات بازگشتی در کوریر سرویس‌ها به دو شیوه انجام می‌شود:

فرآینده مرجوعی عادی

اگر بسته به هر دلیلی برگشت بخورد، هزینه مرجوع شدن آن محاسبه می‌شود و در نهایت، به دست فرستنده می‌رسد. هزینه این مرجوعی را فرستنده پرداخت می‌کند.

فرآیند مرجوعی تجاری (Return-to-Seller)

فرآیند مرجوعی تجاری مزایای بسیاری برای کسب و کارها دارد. در مرجوعی تجاری، مرسوله، به جای اینکه به فروشنده بازگشت داده شود، در انبار کوریر سرویس باقی می‌ماند و در صورت ثبت سفارش از سوی مشتری دیگر، به دست او می‌رسد. این روند در صورت تأیید فروشنده یا فرستنده انجام می‌شود و هزینه آن نیز فقط محدود به هزینه نگهداری در انبار می‌شود. بدین ترتیب، هزینه مرجوعی برای فروشنده به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

پشتیبانی و ارتباط با مشتری در شرکت‌های کوریر سرویس

پشتیبانی در شرکت‌های کوریر سرویس

کوریر سرویس‌ها امکان برقراری ارتباط با مشتریان را فراهم کرده‌اند. در واقع، در هر زمان، می‌توانید به شیوه‌های مختلف با پنل‌های سازمانی ارتباط برقرار کنید و نظرات و انتقادات‌تان را در مورد روند ارائه خدمات بیان کنید.
راه‌های ارتباطی متعددی برای برقراری ارتباط با کوریر سرویس‌ها وجود دارد:
• ثبت شکایت از طریق تلفن
• ثبت شکایت از طریق وبسایت
• تیکت پنل سازمانی
• ثبت شکایت از طریق اپلیکیشن

سفارش گردانی در کوریر سرویس‌ها

سفارش‌گردانی (Fulfillment) یا فول فیلمنت از لحظه دریافت سفارش تا تحویل آن به مشتری ادامه دارد. در این مسیر، مراحلی مانند انبارداری، بسته‌بندی و مدیریت ارسال سفارش‌ها طی می‌شود. همان‌طور که تا به این‌جا مشاهده کردید، همه این مراحل در کوریر سرویس‌ها به شیوه اصولی و با توجه به نیازهای کسب‌وکارها/ فرستندگان و مشتریان/ گیرندگان انجام می‌شود.
در روند سفارش‌گردانی در کوریر سرویس‌ها، مراحل زیر انجام می‌شود:
• مدیریت موجودی
• رهگیری آنلاین مراحل سفارش گردانی
• انواع بسته‌بندی و فروش ملزومال بسته‌بندی
• فرآیند مرجوعی تجاری (Return-to-Seller)

جبران خسارت در شرکت‌های کوریر سرویس

جبران خسارت در شرکت‌های کوریر سرویس

همانطور که گفتیم، در شرکت‌های کوریر سرویس بسته‌ها را بیمه می‌کنند تا در صورت بروز هر گونه مشکل، خسارت وارد شده به مشتری جبران شود. در واقع، هنگام ثبت سفارش، هزینه‌ای تحت عنوان تعهد پرداخت خسارت به هزینه ارسال افزوده خواهد شد. اگر در روند ارائه خدمت و ارسال و تحویل مرسوله، مشکلی برای بسته‌تان پیش بیاید، هزینه‌ای معادل خسارت واردشده به شما پرداخت خواهد شد.

بیشتر بخوانیم: معرفی بهترین شرکت پستی در جهان

مزایای استفاده از خدمات کوریر سرویس

تا به این‌جا، شناخت نسبتاً کاملی از کوریر سرویس و خدمات آن پیدا کرده‌اید. استفاده از خدمات کوریر سرویس مزایای بسیار زیادی برای کسب و کارها و اشخاص دارد. از مزایای استفاده از خدمات کوریر سرویس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• سرعت تحویل مرسوله: کوریر سرویس‌ها مرسوله را، بسته به فوریت و مسافت، طی چند ساعت تا چند روز به مقصد می‌رسانند. بنابراین اگر سرعت تحویل برای‌تان مهم است، کوریر سرویس می‌تواند کمک‌تان کند.
• مقرون ‌به ‌صرفه
• استعلام آنلاین هزینه ارسال
• تنوع در شیوه‌های پرداخت
• ایمن: کوریر سرویس‌ها مرسولات را سریع و سالم به مقصد می‌رسانند. بنابراین اگر قرار است بسته‌های مهمی را ارسال کنید و امنیت آن‌ها برای‌تان مهم است، بهتر است از خدمات کوریر سرویس‌ها استفاده کنید.
• تنوع در شیوه ارسال: در کوریر سرویس‌ها، شیوه‌های متنوعی برای ارسال انواع مرسوله وجود دارد، بنابراین می‌توانید با توجه به نوع مرسوله و درخواست مشتری، روش مناسبی را برای ارسال انتخاب کنید.
• امکان رهیابی سفارش: کوریر سرویس‌ها امکان رهیابی سفارش را، در همه مراحل ارسال، فراهم کرده‌اند. بنابراین، وقتی مرسوله‌ای را به کوریر سرویس می‌سپارید، می‌توانید وضعیت آن را پیگیری کنید و علاوه بر آن، از زمان تحویل مرسوله به گیرنده نیز مطلع شوید.
• بیمه شدن مرسولات
• امکان بارگیری یا تخلیه برای مرسولات حجیم

کوریر سرویس چه کمکی به کسب و کارها می‌کند؟

مزایای شرکت های کوریر سرویس برای کسب و کارها
اگر صاحب کسب و کاری هستید، با برون‌سپاری (Outsourcing) برخی از خدمات‌تان، می‌توانید روی کار اصلی‌تان تمرکز کنید و آن را به بهترین شکل انجام دهید. همانطور که تا به این‌جا، مشاهده کردید، کوریر سرویس‌ها خدمات ارسال را به بهترین و حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن ارائه می‌دهند. در واقع، وقتی به سراغ کوریر سرویس‌ها می‌روید، می‌توانید از خدمات متعدد آن‌ها، از مدیریت موجودی و بسته‌بندی گرفته تا ارسال سریع و ایمن و مرجوعی سفارش، استفاده کنید و هر لحظه نیز در جریان روند ارسال تک تک سفارش‌های‌تان باشید. اما مزایای استفاده از خدمات کوریر برای کسب و کارها فقط محدود به این موارد نمی‌شود.
در ادامه، از این مزایا به تفصیل برای‌تان گفته‌ایم.
تمرکز روی کار اصلی
مدیریت کسب و کار ساده نیست و هر مدیر باید روی جزئیات متعددی تمرکز کند تا بتواند کار را به سوی پیشرفت پیش ببرد. با برون سپاری خدمات تحویل، بار سنگین برآورده کردن انتظارات مشتری از دوش مدیران و کارکنان برداشته می‌شود. کوریر سرویس‌ها مرسولات را به موقع و در بسته‌بندی مناسب به دست مشتریان می‌رسانند و این مسئله سبب افزایش رضایت مشتری خواهد شد. بنابراین با همکاری با کوریر سرویس‌ها، خیال‌تان از بابت نحوه ارسال و تحویل کالا راحت خواهد بود و می‌توانید انرژی و تمرکزتان را صرف پیشرفت کسب و کارتان کنید.
کاهش هزینه‌ها
با برون سپاری خدمات ارسال و تحویل، دیگر نیاز نیست کارکنانی را برای ارسال و تحویل کالا استخدام کنید. اگر بخواهید مرسولات خاص را ارسال کنید، علاوه بر استخدام کارکنان، باید آن‌ها را آموزش دهید تا بتوانند این مرسولات را به شیوه اصولی و حرفه‌ای جابه‌جا کنند و به مقصد برسانند. بنابراین استفاده از خدمات کوریر سرویس‌ها تأثیر چشم‌گیری بر کاهش هزینه‌های‌تان خواهد داشت.
امکان پیگیری مرسولات
کوریر سرویس‌ها امکان پیگیری آنلاین و همزمان سفارش‌ها را برای‌تان فراهم می‌کند. فرقی نمی‌کند یک کالا را ارسال کرده باشید یا صد کالا، در هر صورت، با استفاده از خدمات پیگیری کوریر سرویس‌ها، می‌توانید از وضعیت تک تک مرسولات‌تان مطلع باشید.
امکان استفاده از خدمات حرفه‌ای و تخصصی
خدمات کوریر سرویس‌ها فقط محدود به ارسال و تحویل نمی‌شود، بلکه در صورت همکاری با آن‌ها، می‌توانید از خدمات متعدد آن‌ها بهره‌مند شوید و خدمات متناسب با نیاز کسب و کار و نوع محصول‌تان را انتخاب کنید. برای مثال، اگر قصد ارسال مرسولات حجیم را داشته باشید، می‌توانید از خدمات تخلیه و بارگیری کوریر سرویس‌ها استفاده کنید و نگران جابه‌جایی آن‌ها نباشید. یا این‌که اگر می‌خواهید محصولات خاصی را، مانند محصولات شکستنی یا فاسدشدنی، ارسال کنید، می‌توانید آن‌ها را با خیال راحت و با استفاده از خدمات خاص ارسال کنید.
جلب رضایت مشتریان با تحویل به موقع مرسوله
تحویل به موقع تأثیر بسیار مهمی در جلب رضایت مشتری دارد و کوریر سرویس‌ها را با تحویل سریع و به موقع می‌شناسند. بنابراین وقتی ارسال مرسولات‌تان را به کوریر سرویس‌ها می‌سپارید، مطمئن خواهید بود که مرسوله به موقع به دست مشتری خواهد رسید و در نتیجه، رضایتش به میزان قابل توجهی جلب خواهد شد. علاوه بر این، مشتری می‌تواند زمان تحویل را خودش مشخص کند و همچنین، روند ارسال محصول مورد نظرش را نیز پیگیری کند. بدین ترتیب، خیالش راحت خواهد بود که محصولش در حال ارسال است و در زمان دلخواهش به دستش خواهد رسید.

هنگام انتخاب کوریر سرویس به چه نکاتی توجه کنیم؟

کوریر سرویس‌ها از بهترین و ایمن‌ترین گزینه‌ها برای ارسال مرسولات است، اما یادتان باشد که اگر در انتخاب کوریر سرویس دقت نکنید، ممکن است مجبور شوید بهای سنگینی را بپردازید. اما هنگام انتخاب کوریر سرویس به چه نکاتی توجه کنیم؟
• مشخص کنید چه انتظاراتی از یک کوریر سرویس دارید. بدین ترتیب، می‌توانید کوریر سرویسی را انتخاب کنید که خدماتش کاملاً متناسب با انتظارات شما و نیازهای کسب و کارتان است.
• در مورد سابقه کار کوریر سرویس مورد نظرتان و مشتریان مهم آن تحقیق کنید.
• وبسایت و شبکه‌های اجتماعی کوریر سرویس‌‌ها را با دقت بررسی کنید.
• به سراغ کوریر سرویس‌هایی بروید که امکان پیگیری آنلاین سفارش را به کاربران‌شان می‌دهند. بدین ترتیب، خیال خودتان و مشتریان‌تان از دریافت به موقع مرسوله راحت خواهد بود.

چیتاپست و کسب و کار شما

چیتاپست اولین سامانه هوشمند ارسال بسته در ایران است و خدمات ارسال را در سطح استانداردهای جهانی ارائه می‌دهد. چیتاپست خدمات ارسال را به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، آنلاین‌شاپ‌ها و اشخاص ارائه می‌دهد. چیتاپست امکان ارسال انواع مرسوله را با هزینه مقرون به صرفه و تحویل سریع و ایمن برای کاربران فراهم آورده است. هدف اصلی چیتاپست همراهی با انواع کسب و کارها در مسیر ارسال انواع مرسولات است.

با استفاده از خدمات متنوع چیتاپست، می‌توانید:
• انواع بسته را ارسال کنید.
• روش ارسال متناسب با مرسوله‌تان را انتخاب کنید.
• سفارش‌تان را به صورت غیرحضوری ثبت کنید و هنگام ثبت سفارش، از هزینه ارسال مطلع دشوید.
• در هر لحظه، از وضعیت مرسوله‌تان مطلع شوید.
• با استفاده از روش‌های متنوع پرداخت، هزینه ارسال را پرداخت کنید.
• بدون نیاز به مراجعه حضوری، بسته را ارسال کنید. در واقع، نماینده چیتاپست (چیتاپور) بسته را از مبدأ از شما تحویل می‌گیرد.
• از انواع خدمات بسته‌بندی، متناسب با نیاز و محصول‌تان، استفاده کنید و در نهایت، مرسوله را در بهترین نوع بسته‌بندی به دست گیرنده برسانید.
• مرسوله‌تان را بیمه کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل، خسارت را دریافت کنید.
• از امکان مرجوعی استفاده کنید.
• از خدمات سفارش‌گردانی (فول‌ فیلمنت) چیتاپست استفاده کنید.
چیتاپست با ارائه خدمات مختلف، از جمله ارسال انواع مرسوله با روش‌های مناسب، امکان ثبت سفارش آنلاین، بسته‌بندی متناسب با مرسوله و هدف مشتری، مدیریت موجودی و انبارش، امکان رهگیری لحظه به لحظه مرسولات، ایجاد روش‌های مختلف برای پرداخت، پشتیبانی 7/24، بیمه کردن مرسولات و جبران خسارت، روش‌های متنوع ارسال سفارش‌ها، بارگیری و ارسال مرسولات حجیم، روش‌های مختلف مرجوعی و غیره، وظیفه ارسال و تحویل به سریع و ایمن مرسولات را از دوش کسب و کارها برداشته است.

در ویدئوی زیر کمی با خدمات چیتاپست بیشتر آشنا می شوید.

 

 

سخن پایانی

کوریر سرویس‌ها پدید آمده‌اند تا خدمات ارسال و تحویل را به شیوه حرفه‌ای و تخصصی به اشخاص و کسب و کارها ارائه دهد. کوریر سرویس‌ها این خدمات را در سطحی پیشرفته‌تر از شرکت‌های پستی ارائه می‌دهد. پیشرفت روزافزون بازار جهانی کوریر سرویس‌ و پیدایش کوریر سرویس‌های متعدد حاکی از افزایش نیاز به جابه‌جایی و تحویل سریع مرسوله‌ها است. عواملی مانند سرعت، امکان ردیابی، امنیت و مقرون‌به‌صرفه بودن باعث شده است اشخاص و کسب و کارها تمایل بیشتری به استفاده از خدمات کوریر سرویس‌ها داشته باشند. در این شرایط، شناخت کوریر سرویس، خدمات آن و ویژگی‌های کوریر سرویس خوب در انتخاب بهترین کوریر سرویس کمک‌تان می‌کند.

چه میزان از این مقاله لذت بردید

اشتراک گذاری

چیتاپست

اولین سامانه هوشمند ارسال بسته

2 پاسخ به “کوریر سرویس چیست؟ معرفی خدمات شرکت‌های کوریر”

  1. محمد گفت:

    کامل ترین مقاله فارسی که درباره کوریر سرویس مطالعه کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *