جستجوی مقالات

13 روش‌ توزیع سفارش در کوریر سرویس‌ها

ارسال توسط چیتاپست
30 اردیبهشت 1403 زمان مطالعه :
16
دقیقه
3.8
13 روش‌ توزیع سفارش در کوریر سرویس‌ها

وقتی وارد وب‌سایت کوریر سرویس می‌شوید و می‌خواهید از خدمات آن استفاده کنید، انواع روش‌های توزیع سفارش را پیش روی‌تان خواهید دید. در واقع، روش‌های متنوع توزیع سفارش یکی از وجه‌های تمایز میان کوریر سرویس و خدمات پستی است که دست کاربر را برای انتخاب روشی متناسب با نوع مرسوله، نیاز و بودجه باز می‌گذارد. فرقی نمی‌کند برای ارسال مرسوله عجله دارید، می‌خواهید سند مهمی را به مقصد برسانید، ترجیح می‌دهید بسته‌تان همان روز به مقصد برسد، محصول مورد نظرتان گران‌قیمت یا شکستنی است یا این‌که می‌خواهید مرسوله‌ای را در داخل شهر جابه‌جا کنید، در هر صورت، روش متناسب با خواسته‌تان را در کوریر خواهید یافت.
اما روش‌های توزیع سفارش در کوریر سرویس‌ها چیست؟ چگونه بهترین روش را برای ارسال مرسوله‌ انتخاب کنیم؟
در این مطلب، هر آنچه باید در مورد روش‌های توزیع سفارش بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

کوریر سرویس (Courier Service) چیست؟

کوریر سرویس

پیش از هر چیزی، باید بدانیم کوریر سرویس (Courier Service) چیست و چه خدماتی را ارائه می‌دهد. در واقع، کوریر سرویس شرکتی است که خدمات ارسال و تحویل مرسوله‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با هزینه مقرون به صرفه انجام می‌دهد.
اشخاص و شرکت‌ها می‌توانند از خدمات کوریر سرویس‌ها استفاده کنند، اما مشتریان اصلی کوریر سرویس‌ها کسب و کارهای کوچک و بزرگی هستند که محصولات‌شان را به صورت آنلاین می‌فروشند و می‌خواهند این محصولات سریع، سالم و با قیمت مناسب به دست مشتری برسد. در واقع، کوریر سرویس‌ها در جلب رضایت مشتری به کسب و کارها کمک می‌کنند.
کوریر سرویس‌ها، بر خلاف خدمات مرسوم پست، سرویس تحویل درب به درب (door-to-door delivery) را به مشتریان ارائه می‌دهد و مرسولات را سریع‌تر و با امنیت بالاتری به دست گیرنده می‌رساند. می‌توان گفت کوریر سرویس‌ها خدمات ارسال را متناسب با نیاز مشتری ارائه می‌دهد؛ یعنی می‌توانند خدمات شخصی‌سازی ‌شده مشتری ارائه کنند. شرکت‌های کوریر سرویس امکاناتی مانند رهیابی آنلاین وضعیت ارسال، ثبت آنلاین سفارش، پرداخت هزینه به صورت آنلاین و تحویل گرفتن مرسوله از مبدأ را برای کاربران آسان کرده است. علاوه بر این‌ها، کوریر سرویس‌ها شیوه‌ها و روش‌های متعددی برای توزیع سفارش‌های پست دارند و مشتریان می‌توانند با توجه به نیازشان، از میان آن‌ها انتخاب کنند.
استفاده از خدمات کوریر سرویس‌ها مزایای متعددی برای کاربران دارد:

  • تحویل سریع مرسوله (امکان انتخاب زمان تحویل)
  • امنیت بالا
  • امکان ارسال همزمان مرسوله‌های متعدد به مقاصد مختلف
  • امکان انتخاب وسیله نقلیه برای ارسال مرسوله
  • امکان برنامه‌ریزی برای تعیین زمان تحویل سفارش
  • امکان ردیابی مرسولات به صورت آنلاین

در سراسر جهان، شرکت‌های بزرگی مانند دی اچ ال (DHL)، فدکس (FedEx)، دی بی شنکر (DB Schenker)، کوریر بلو دارت (Blue Dart)، رویال میل (Royal Mail) و جی ال اس (GLS) خدمات کوریر را ارائه می‌دهند.

دی اچ ال
در ایران نیز، این خدمات ارائه می‌شود. هنگام انتخاب شرکت کوریر سرویس، باید عوامل زیر را در نظر داشته باشید:

  • امنیت مرسوله
  • سرعت ارسال
  • هزینه ارسال
  • شهرت و خوشنامی شرکت کوریر سرویس

با یک انتخاب درست، می‌توانید تجربه خوبی را از ارسال مرسوله برای خودتان و گیرنده یا مشتری مورد نظرتان رقم بزنید.

بیشتر بخوانیم: کوریر سرویس چیست؟ معرفی خدمات شرکت‌های کوریر

روش‌های توزیع سفارش در شرکت‌های کوریر سرویس

روش‌ های توزیع سفارش

شرکت‌های کوریر سرویس در سراسر جهان خدمات توزیع و ارسال را به شیوه‌‌های مختلف انجام می‌دهند. با شناخت این روش‌ها و مزایای هر کدام، می‌توانید روش متناسب با نیاز و بودجه‌تان را برای ارسال مرسولات انتخاب کنید. در ادامه، از روش‌های توزیع سفارش در شرکت‌های کوریر سرویس به تفصیل برای‌تان گفته‌ایم.

خدمات استاندارد کوریر (Standard courier services)

خدمات استاندارد کوریر (Standard courier services) پرطرفدارترین خدمت در کوریر سرویس‌ها است، اما سریع‌ترین نوع آن نیست. وقتی این گزینه را انتخاب می‌کنید، مرسوله در بازه زمانی مشخصی، که تقریباً دو تا پنج روز است، به دست گیرنده می‌رسد. این خدمت در دسته ارزان‌ترین خدمات کوریر سرویس‌ها قرار می‌گیرد.
وقتی سرویس استاندارد را انتخاب می‌کنید، می‌توانید از زمان تقریبی تحویل مرسوله‌تان مطلع شوید. در واقع، این سرویس برای کسانی مناسب است که هیچ عجله‌ای برای رساندن مرسوله پستی به دست گیرنده ندارند و صرفاً می‌خواهند مرسوله را در ایمنی کامل و با قیمتی مقرون به صرفه به دست گیرنده برسانند.

کوریر اکسپرس (Express Courier)

عبارت کوریر اکسپرس (Express Courier) مفاهیم سرعت و عجله را به ذهن متبادر می‌کند. در این نوع سرویس فوری ارسال، زمان و سرعت اهمیت بسیار زیادی دارد و برای کسانی مناسب است که می‌خواهند مرسوله را، در ازای پرداخت هزینه بیشتر، در سریع‌ترین زمان ممکن به دست گیرنده برسانند.

سرویس درون شهری (Domestic Express)

سرویس درون شهری چیتاپست

سرویس ارسال درون شهری (Domestic Express)، همانطور که از نامش معلوم است، مختص به ارسال مرسوله در داخل شهر است. برای مثال، اگر در تهران هستید و می‌خواهید مرسوله‌ای را به نقطه دیگری از تهران ارسال کنید، می‌توانید از سرویس درون شهری استفاده کنید. برخی از کوریر سرویس‌ها نیز فقط سرویس‌ درون شهری را ارائه می‌دهند و گزینه دیگری را بین روش‌های توزیع‌شان نخواهید دید.

تحویل در همان روز (Same Day Delivery)

سرویس تحویل در همان روز (Same Day Delivery) نیز در دسته خدمات فوری کوریر سرویس‌ها قرار می‌گیرد و برای کسانی مناسب است که عجله دارند و می‌خواهند مرسوله را همان روز به دست گیرنده برسانند. اگر می‌خواهید سند یا مدرکی را سریعاً به دست کسی برسانید، هدیه‌ای را در روز تولد کسی تحویلش دهید یا اینکه دارویی ضروری را به دست شخصی برسانید، می‌توانید از این سرویس استفاده کنید.
وقتی گزینه تحویل در همان روز را انتخاب می‌کنید، باید مرسوله را تا زمان مشخصی آماده کنید و به نماینده کوریر سرویس تحویل دهید تا پیش از اتمام روز، به مقصد برسد.
هزینه سرویس تحویل در همان روز، در مقایسه با خدمات استاندارد، بیشتر است. این هزینه متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد: وزن و سایز مرسوله و مقصد مورد نظر.
البته همه کوریر سرویس‌ها خدمت تحویل در همان روز را ارائه نمی‌دهند و برخی دیگر این سرویس را فقط در مکان‌های مشخصی و مسافت‌های کم ارائه می‌دهند. بنابراین، اگر به این سرویس نیاز دارید، باید به دنبال کوریر سرویسی باشید که این خدمت را ارائه می‌دهد.

تحویل در روز بعد (Next- Day Delivery)

در تحویل در روز بعد (Next- Day Delivery)، کاربر سفارش را روز قبل به نماینده کوریر سرویس تحویل می‌دهند و پس از آن، روند بسته‌بندی و ارسال آغاز می‌شود و در نهایت، مرسوله روز بعد به دست گیرنده می‌رسد.
روش ارسال تحویل روز بعد برای کسب و کارهایی که مواد غذایی و محصولات فاسدشدنی می‌فروشند مناسب نیست، چرا که محصول تازه به دست مشتری نمی‌رسد. این سرویس برای فروشندگان محصولاتی مانند لوازم آرایشی، لوازم ورزشی، کتاب و پوشاک مناسب است.

تحویل بین شهری (Intercity)

ارسال بین شهری (Intercity) به ارسال پستی مرسوله از یک شهر به شهر دیگر گفته می‌شود. در این نوع ارسال پس از دریافت مرسوله توسط شرکت کوریر، بسته‌ها پس از انبارش در انبار، به طرق مختلف زمینی و هوایی به شهر مقصد ارسال می‌گردد.

تحویل یک شبه (Overnight Delivery)

سرویس تحویل یک شبه (Overnight Delivery) یکی دیگر از خدمات مناسب برای کسانی است که عجله دارند و می‌خواهند مرسوله هر چه سریع‌تر به مقصد برسد. وقتی از این سرویس استفاده می‌کنید، خیال‌تان راحت خواهد بود که مرسوله روز بعد به دست گیرنده خواهد رسید.
کوریر سرویس‌ها زمان مشخصی را برای تحویل گرفتن مرسولات از فرستنده دارند. برای مثال، برخی از آن‌ها تا ساعت 11 شب، مرسوله را از فرستنده تحویل می‌گیرند. در این روش، نماینده کوریر سرویس مرسوله را از فرستنده تحویل می‌گیرد، آن را به انبار اصلی می‌برد و در آن‌جا، با توجه به مقصد مورد نظر و انتخاب کاربر، مرسوله در وسیله نقلیه مناسب قرار می‌گیرد و شبانه به سمت مقصد حرکت می‌کند. بدین ترتیب، روز بعد مرسوله به مقصد خواهد رسید.
البته استفاده از سرویس تحویل یک شبه به این معنا نیست که لزوماً مرسوله صبح روز بعد به دست گیرنده خواهد رسید، بلکه زمان تحویل بستگی به مقصد و ساعت کار کوریر سرویس مورد نظر دارد. برخی از کوریر سرویس‌ها مرسوله را صبح زود به مقصد می‌رسانند و برخی دیگر در سایر اوقات روز مرسوله را تحویل می‌دهند.

تحویل در زمان تقاضا (On Demand Delivey)

تحویل در زمان تقاضا (On Demand Delivery) نیز از سرویس‌های گران کوریر سرویس‌ها است، چرا که با استفاده از آن، بسته در سریع‌ترین زمان ممکن به دست گیرنده می‌رسد.
سرویس تحویل در زمان تقاضا، مانند دیگر خدمات فوری پست، برای کسانی مناسب است که قصد دارند اجناس ضروری را، مانند دارو، در کوتاه‌ترین زمان به مقصد برسانند. به علاوه، کسب و کارهایی که رضایت مشتری برای‌شان بسیار اهمیت دارند و می‌خواهند مرسوله را به موقع به دست مشتری برسانند از این سرویس استفاده می‌کنند.

تحویل در پنجره زمانی شرکت (Delivery Time Window)

پنجره زمانی تحویل (delivery time window) یک بازه تقریبی زمانی است که طی آن، مرسوله به دست گیرنده می‌رسد. این بازه زمانی در هر کوریر سرویس متفاوت است، اما معمولاً بین یک تا چهار روز است. در واقع، وقتی این گزینه را برای ارسال مرسوله‌تان انتخاب می‌کنید، نهایتاً ظرف چهار روز، مرسوله به دست گیرنده خواهد رسید.
هزینه ارسال با استفاده از روش تحویل در پنجره زمانی شرکت ارزان‌تر گزینه‌های موجود است.

تحویل در پنجره زمانی انتخابی مشتری

تحویل در پنجره زمانی انتخابی مشتری را با تحویل در در زمان تقاضا اشتباه نگیرید. در گزینه تحویل در پنجره زمانی انتخابی مشتری، مسئله فوریت مطرح نیست، بلکه مسئله زمان حضور تحویل‌گیرنده در مقصد است. در این مورد، گیرنده مشخص می‌کند که چه زمانی در مقصد حضور دارد و می‌تواند مرسوله را تحویل بگیرد. از مزایای این روش توزیع مرسوله این است که بسته مرجوع نخواهد شد و در زمان مناسب، به دست گیرنده خواهد رسید.

سرویس بین‌المللی (International Courier Services)

شرکت‌های بین‌المللی کوریر سرویس خدمات ارسال را در محدوده جغرافیایی گسترده‌ای انجام می‌دهند. در واقع، اگر می‌خواهید کالای مورد نظرتان را به کشور دیگری ارسال کنید، باید به شرکت‌هایی مراجعه کنید که خدمات کوریر سرویس را در سطح بین‌المللی ارائه می‌دهند.
برخی از شرکت‌ها سرویس بین‌المللی را به شیوه‌های مختلف ارائه می‌دهند و هر کاربر می‌تواند سرویس مطلوبش را انتخاب کند. برای مثال، سرویس بین‌المللی اکسپرس برای کسانی مناسب است که می‌خواهند مرسوله‌ای را خیلی زود به دست گیرنده‌ای در خارج از کشور برسانند. بالطبع، هزینه سرویس بین‌المللی اکسپرس گران‌تر است. یکی دیگر از زیرشاخه‌های سرویس بین‌المللی گزینه ارسال اقتصادی است. این گزینه بسیار مقرون به صرفه است و برای کسانی مناسب است که هیچ عجله‌ای برای تحویل مرسوله ندارند.
در سرویس بین‌المللی نیز، امکان ردیابی آنلاین وضعیت سفارش برای کاربران وجود دارد.

UPS
شرکت‌هایی که خدمات کوریر را در سطح بین‌المللی ارائه می‌دهند از وسایل نقلیه مختلف، از جمله اتوبوس، کامیون و هواپیما، برای جابه‌جایی کالا استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها کالا را طی سه تا چهار روز به مقصد می‌رسانند. در آمریکا نیز شرکت‌های کوریر سرویسی مانند UPS، FedEx و DHL خدمات کوریر بین‌المللی را ارائه می‌دهند.

سرویس ارسال محصولات خاص (Courier Services for Special Products)

کوریر سرویس برای محصولات خاص (Courier Services for Special Products) برای مرسولاتی مناسب است که باید با احتیاط و تحت شرایط خاصی حمل شوند. برای مثال، اجناس شکستنی، آثار هنری و جواهرآلات جزو این دسته از مرسولات قرار می‌گیرند.
اگر قرار است چنین مرسولاتی را ارسال کنید، باید در انتخاب روش توزیع در کوریر سرویس‌ها بسیار دقت کنید. در ارسال این اجناس، مواردی مانند شیوه و نوع بسته‌بندی، شیوه ارسال و تجهیزات ارسال اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. اگر بسته‌بندی و ارسال به شیوه اصولی انجام شود، مرسوله سالم به مقصد خواهد رسید.
در این شیوه نیز، امکان ردیابی برای کاربران فراهم شده است.

سند تأییدیه دریافت سفارش (اثبات تحویل) (Proof of Delivery)

سند تأییدیه دریافت سفارش

سند تأییدیه دریافت سفارش (Proof of Delivery) یا به اختصار POD حاکی از آن است مرسوله به مقصد رسیده و به گیرنده مورد نظر تحویل داده شده است. این روش را با نام «اثبات تحویل» نیز می‌شناسند. در این سند، اطلاعات مختلفی درج می‌شود: نام و آدرس گیرنده، جزئیات سفارش (وزن و حجم و غیره)، مشخصات نماینده کوریر سرویس، بارکد یا کیو آر کد (QR Code)، هزینه ارسال، شماره رهگیری، زمان تحویل و امضای تحویل‌گیرنده.
سند تأییدیه دریافت سفارش به دو صورت صادر می‌شود:
• کاغذی (paper POD)
• الکترونیک (ePOD)
اگر سند تأییدیه سفارش کاغذی باشد، گیرنده آن را امضا می‌کند. اگر تأییدیه الکترونیک باشد، با امضای الکترونیک دریافت مرسوله را تأیید می‌کند یا اینکه نماینده کوریر سرویس کدی را اسکن می‌کند که حاکی از تحویل مرسوله و اتمام روند تحویل است.
امضای سند اثبات تحویل آخرین مرحله از روند ارسال و تحویل است. این سند برای فرستنده نیز ارسال خواهد شد.

سرویس پالت (Pallet Courier Service)

و اما می‌رسیم به کوریر سرویس پالت (Pallet Courier Service)! این گزینه برای اشخاص و کسب و کارهایی مناسب است که قصد دارند مرسولات حجیم و سنگین را ارسال کنند.
این سرویس مزایای بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد:

  • بسیار مقرون به صرفه است.
  • امکان ارسال مرسوله‌های بسیار زیادی را فراهم می‌کند.
  • مرسوله‌های حجیم به شیوه استاندارد بسته‌بندی می‌شوند تا طی حمل و نقل، آسیب نبینند و به سلامت، به مقصد برسند.
  • امکان ردیابی مرسولات برای کاربران فراهم می‌شود، از این رو، فرستنده خیالش از بابت وضعیت مرسوله‌اش راحت خواهد بود.

علاوه بر همه این موارد، مسئله محیط زیست نیز مطرح می‌شود. پالت‌ها از جنس مواد قابل بازیافت هستند، از این رو، هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌زنند.
بنابراین، این گزینه بسیار مقرون به صرفه، ایمن و کارآمد است.

هنگام انتخاب روش توزیع سفارش به چه مواردی توجه کنیم؟

همانطور که مشاهده کردید، هر کدام از روش‌های توزیع سفارش در کوریر سرویس‌ها ویژگی‌های مشخصی دارند، از این رو، هنگام انتخاب روش توزیع سفارش، باید یک سری نکات را در نظر داشته باشید تا بتوانید گزینه مناسبی را انتخاب کنید.
در وهله اول، به نوع مرسوله‌تان توجه کنید. برای مثال، اگر قرار است مرسوله شکستنی یا گران‌قیمتی را ارسال کنید، باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که در آن، امکانات لازم برای حمل چنین مرسولاتی در نظر گرفته شده است.
پس از آن، سرعت تحویل را تعیین کنید. اگر زمان برای‌تان مهم است و می‌خواهید مرسوله را در اسرع وقت به دست گیرنده برسانید، باید به سراغ گزینه‌های تحویل فوری، از جمله تحویل اکسپرس، تحویل در همان روز یا تحویل در زمان تقاضا، بروید. اما یادتان باشد که سرویس‌های فوری، در مقایسه با سرویس‌های عادی، گران‌تر هستند.
پس از آن، باید به هزینه ارسال و بودجه مورد نظرتان توجه کنید. به طور کلی، هر چه سرعت ارسال بالاتر باشد، باید هزینه بالاتری را بپردازید.

روش‌های توزیع سفارش در چیتاپست

روش‌های توزیع سفارش در چیتاپست

در چیتاپست نیز روش‌های متعددی برای توزیع‌ سفارش‌ها وجود دارد که با توجه به نیازتان، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.
در زیر، از روش‌های توزیع سفارش در چیتاپست برای‌تان گفته‌ایم.

  • ارسال درون شهری (تحویل در روز بعد و تحویل در همان روز)
  • ارسال بین شهری
  • سند تأییدیه دریافت سفارش
  • تحویل در پنجره زمانی شرکت

هنگام ثبت سفارش در چیتاپست، همه این گزینه‌ها را پیش روی‌تان خواهید دید. با توجه به نوع مرسوله، میزان فوریت و بودجه مورد نظرتان، می‌توانید بهترین روش توزیع را برای ارسال مرسوله‌تان انتخاب کنید.

سخن پایانی

تا به این‌جا، با روش‌های توزیع سفارش در کوریر سرویس‌ها آشنا شدید. همان‌طور که مشاهده کردید، روش‌های متنوعی برای توزیع مرسولات در کوریر سرویس‌ها وجود دارد. وجود چنین روش‌هایی باعث شده است هر کاربر، با هر نیازی، بتواند روش مناسبی را انتخاب کند. البته کوریر سرویس‌ها همه روش‌های توزیع مرسولات را بین گزینه‌های‌شان ندارند، بلکه هر کدام فقط یک سری از این سرویس‌ها را دارند. در سراسر جهان، فقط یک سری از کوریر سرویس‌ها، از جمله Grab Express، Lamamove و Stuart، همه روش‌های توزیع را به کاربران ارائه می‌دهد.
بسته به نوع نیاز کسب و کار، محصولات‌ و بودجه مورد نظرتان، می‌‌توانید بهترین روش را برای ارسال بسته انتخاب کنید. با انتخابی درست، امکان تأخیر در تحویل مرسوله و آسیب دیدن آن را به حداقل برسانید.

چه میزان از این مقاله لذت بردید

اشتراک گذاری

چیتاپست

اولین سامانه هوشمند ارسال بسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *