جستجوی مقالات

9 نکته طلایی کاهش هزینه ارسال محصولات برای فروشگاه‌ها

ارسال توسط چیتاپست
06 خرداد 1403 زمان مطالعه :
12
دقیقه
4
9 نکته طلایی کاهش هزینه ارسال محصولات برای فروشگاه‌ها

فرقی نمی‌کند محصولاتی را در شبکه‌های اجتماعی می‌فروشید یا اینکه وبسایتی برای ارائه محصولات‌تان دارید، در هر صورت، هزینه ارسال محصولات جزو هزینه‌های ثابت‌تان است. بنابراین اگر شما نیز صاحب فروشگاهی آنلاین هستید و هزینه ارسال برای‌تان تبدیل به دغدغه شده است، بدانید که تنها نیستید!
فروشگاه آنلاین فقط ارائه محصولات وسوسه‌برانگیز و طراحی وبسایت جذاب نیست! در پشت صحنه، آنچه کسب و کارهای موفق اینترنتی را از کسب و کارهای دیگر متمایز می‌کند مدیریت و کاهش هزینه‌ها به شیوه اصولی است. هزینه ارسال نیز بخشی از هزینه‌های هر کسب و کار آنلاین را خود اختصاص می‌دهد. اهمیت مدیریت هزینه ارسال محصولات آنقدر زیاد است که بسیاری از متخصصان این حوزه آن را عامل تعیین شکست یا موفقیت یک کسب و کار می‌دانند.
جالب است بدانید که مطالعات انجام‌شده در این حیطه حاکی از آن است که تقریباً 28% از خریداران، به دلیل هزینه بالای ارسال محصول، روند خرید اینترنتی را نیمه‌کاره رها می‌کنند و در واقع، از خرید اینترنتی محصول منصرف می‌شوند. به همین راحتی، هزینه بالای ارسال مرسوله باعث می‌‌شود مشتریانی را از دست بدهید.
این کاهش هزینه باید بسیار هوشمندانه صورت گیرد تا آسیبی به بدنه کسب و کار وارد نکند و علاوه بر آن، جایگاه آن را در بازار پر از رقابت حفظ کند. کافی است روش‌های کاهش هزینه‌ ارسال محصولات را بشناسید و به خوبی اجرای‌شان کنید تا ثأثیرش را بر میزان رضایت مشتری و همچنین حاشیه سود کسب و کارتان مشاهده خواهید کرد.
اما شیوه اصولی کاهش هزینه ارسال محصولات چیست؟ روش‌های متعددی برای این کار وجود دارد.
در این مطلب، از ترفندهای طلایی برای کاهش هزینه ارسال محصولات برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

عوامل اثرگذار بر هزینه ارسال محصولات

وقتی اسم هزینه ارسال محصول به میان می‌آید، بسیاری از اشخاص فقط یاد هزینه پست می‌افتند! اما آیا هزینه ارسال مرسولات پستی در فروشگاه‌های اینترنتی فقط محدود به این مورد می‌شود؟ مسلماً خیر! عوامل متعددی بر هزینه ارسال تأثیر می‌گذارند که بالطبع، مدیریت آن‌ها باعث کاهش هزینه ارسال خواهد شد. در ادامه، از این موارد برای‌تان گفته‌ایم.

وسایل بسته‌بندی محصول

بسته‌بندی محصول بخشی از هزینه ارسال را به خود اختصاص می‌دهد. برای بسته‌بندی محصول‌تان، باید ملزومات بسته‌بندی را تهیه کنید. وقتی در بسته‌بندی محصولات، از ملزومات و مواد باکیفیت استفاده می‌کنید، برای مشتری خوشایندتر است، اما هزینه بالایی را برای خودتان در پی خواهد داشت.
در چنین مواردی، بهتر است از شیوه‌ها و ابزارهایی برای بسته‌بندی استفاده کنید که خوب و جذاب هستند، اما هزینه زیادی را نیز به شما تحمیل نمی‌کنند. به علاوه، اگر محصولات گران‌قیمت نمی‌فروشید، لازم نیست به فکر بسته‌بندی‌های عجیب و غریب و گران‌‌قیمت نیز باشید.

بیشتر بخوانیم: آموزش بسته بندی مرسوله پستی

حفظ ایمنی محصول

تاثیر حفظ ایمنی محصول در کاهش هزینه ارسال محصولات

ایمنی محصول نیز اهمیت بسیار زیادی دارد، از این رو، پیش از ارسال، باید مطمئن شوید که بسته‌بندی مرسوله‌تان آنقدر محکم و ایمن است که اگر محصول بیفتد، آسیبی نمی‌بیند. یادتان باشد، کاهش هزینه ارسال نباید باعث کاهش ایمنی مرسوله شود.

وزن و حجم محصول

وزن و حجم محصول تأثیر مستقیم بر هزینه ارسال دارد. در واقع، یکی از فاکتورهای اصلی تعیین هزینه ارسال در شرکت‌های کوریر سرویس و پست، حجم و اندازه مرسوله است. هر چه مرسوله سنگین‌تر و بزرگ‌تر باشد، هزینه ارسال آن نیز بیشتر خواهد بود.

مسافت

مسافت ارسال بسته

مسافت نیز یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر هزینه ارسال است. هر چه مسافت بیشتر باشد، بالطبع، هزینه ارسال نیز بیشتر خواهد بود. به علاوه، وقتی می‌خواهید محصولی را به مکانی دورتر ارسال کنید، انتخاب روش ارسال (زمینی، هوایی و دریایی) بر هزینه ارسال تأثیر می‌گذارد.

سرعت تحویل

سرعت تحویل نیز بر هزینه ارسال محصولات تأثیر می‌گذارد. اگر از گزینه‌های فوری ارسال، مانند ارسال اکسپرس، تحویل در روز بعد (Next Day Delivery) یا سرویس تحویل در همان روز (Same Day Delivery)، را انتخاب کنید، هزینه ارسال بیشتر خواهد شد. اما اگر گزینه‌های استانداردی را، مانند تحویل در پنجره زمانی شرکت، انتخاب کنید، هزینه ارسال کاهش خواهد یافت.

مدیریت مرجوعی

هزینه ارسال در کسب و کارهای الکترونیک فقط شامل روند ارسال و تحویل نمی‌شود، بلکه مرجوع شدن سفارش نیز هزینه‌هایی را برای فروشگاه در پی خواهد داشت. اگر صاحب فروشگاه یا کسب و کاری آنلاین هستید، باید برای این هزینه احتمالی نیز برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشید.

بیشتر بخوانیم: 9 عامل اثرگذار بر تعیین هزینه ارسال بسته

روش‌های کاهش هزینه ارسال محصولات در فروشگاه‌های آنلاین

موارد بالا از مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت ارسال مرسولات پستی است. اکنون نوبت به معرفی روش‌های کاهش هزینه ارسال مرسولات پستی می‌رسد. در ادامه، از روش‌های کاهش هزینه ارسال در فروشگاه‌ها و کسب و کارهای آنلاین برای‌تان گفته‌ایم.

1. از بسته‌بندی اقتصادی استفاده کنید.

بسته‌بندی اقتصادی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، برای بسته‌بندی محصولات، لازم نیست به سراغ لوازم گران‌قیمت بسته‌بندی بروید، مگر این‌که در فروشگاه‌تان، محصولات گران‌قیمت و لاکچری بفروشید.
البته وقتی می‌گوییم لازم نیست از ملزومات گران‌قیمت بسته‌بندی استفاده کنید، منظورمان این نیست که مواد بی‌کیفیت و جعبه‌های غیرجذاب را انتخاب کنید. در واقع، باید تعادلی را بین کیفیت و هزینه برقرار کنید.
در سراسر جهان، برخی از کوریر سرویس‌‌ها، از جمله FedEx و UPS، ملزومات بسته‌بندی را با قیمت مقرون به صرفه در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند. این کوریر سرویس‌ها به فروشگاه‌هایی که ملزومات بسته‌بندی را در تعداد بالا از آن‌ها خریداری می‌کنند تخفیف‌های بسیار خوبی نیز می‌دهد. بنابراین، با خرید عمده ملزومات بسته‌بندی از کوریر سرویس‌ها، می‌توانید هزینه بسته‌بندی را کاهش دهید.

بیشتر بخوانیم: کوریر سرویس چیست؟ معرفی خدمات شرکت‌های کوریر

2. سایز مرسوله را کاهش دهید.

ابعاد بسته

سایز مرسوله تأثیر مستقیم بر هزینه ارسال آن دارد. هر چه مرسوله بزرگ‌تر باشد، هزینه ارسال آن نیز گران‌تر خواهد بود. برخی از فروشگاه‌ها حتی برای ارسال محصولات کوچک نیز از همان جعبه‌های بزرگ‌شان استفاده می‌کنند که این اشتباه بسیار فاحشی است و باعث می‌شود در گذر زمان، متحمل هزینه‌های بالایی شوند.
بنابراین بهتر است جعبه‌هایی در ابعاد مختلف را تهیه کنید و برای بسته‌بندی هر محصول، از جعبه متناسب با سایز خودش استفاده کنید.

3. مقاصد نزدیک را انتخاب کنید.

هزینه ارسال محصولات به نقاط نزدیک، در مقایسه با هزینه ارسال به نقاط دور، کمتر است. اگر قرار است هزینه ارسال را خودتان بپردازید، بهتر است حیطه ارائه خدمات‌تان را زیاد گسترش ندهید.
اگر صاحب کسب و کاری بزرگ هستید، بهتر است انبارهایی را در نقاط مختلف کشور داشته باشید تا از این طریق، بتوانید با هزینه پایین، محصولات‌تان را به نقاط مختلف ارسال کنید.

4. خدمات ارسال را برون سپاری کنید.

اگر احساس می‌کنید هزینه ارسال مرسولات پستی برای‌تان زیاد است، بهترین گزینه برون‌سپاری خدمات ارسال محصولات است. در واقع، باید به سراغ لجستیک طرف سوم (Third-Party Logistic) بروید و خدمات لجستیک را برون‌سپاری کنید.
شرکت‌های کوریر سرویس انتخاب مناسبی برای این کار هستند، چرا که از به‌روزترین تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند تا تمام مراحل ارسال و تحویل را برای کسب و کارهای آنلاین آسان کنند. برای مثال، سیستم API به صاحبان کسب و کارها اجازه می‌دهد تا همه سفارش‌های‌ به صورت خودکار ثبت شوند، آدرس‌های پرتکرار را ثبت کنند تا لازم نباشد هر بار برای این کار زمان صرف کنند، هزینه‌های ارسال را محاسبه کنند و حتی وضعیت مرسوله‌شان نیز به صورت آنلاین ردیابی کنند. چنین امکاناتی باعث آسان‌تر شدن کار این فروشگاه‌ها شده است. بدین ترتیب، دیگر لازم نیست زمان و انرژی‌تان را صرف انجام این مرحله از کار کنید یا این‌که نیروهایی را برای مدیریت این مرحله استخدام کنید.
اگر می‌خواهید از برون‌سپاری خدمات لجستیک برای کاهش هزینه ارسال مرسولات استفاده کنید، بهتر است از قبل، تحقیق کنید، کوریر سرویس‌های متعدد را بررسی کنید و در نهایت، بهترین و متناسب‌ترین گزینه با کسب و کارتان را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانیم: 8 دلیل برون سپاری خدمات لجستیک برای کاهش هزینه کسب و کار

5. روند سفارش‌گردانی را برون‌سپاری کنید.

انبارداری

گاهی برون‌سپاری روند سفارش‌گردانی (fulfillment) باعث کاهش هزینه‌های‌تان خواهد شد. برخی از کوریر سرویس‌ها در روند سفارش‌گردانی نیز کمک‌تان می‌کنند. برای مثال این شرکت‌ها، مدیریت موجودی (inventory management)، انبارداری (warehousing) و دیگر خدمات سفارش‌گردانی را به کسب و کارهای الکترونیک ارائه می‌دهند و بدین ترتیب، به آن‌ها اجازه می‌دهند تا با فروشگاه‌های بزرگ در بازار رقابت کنند.

6. از سرویس‌های تخفیف‌دار و ارزان استفاده کنید.

برخی از شرکت‌های کوریر سرویس تخفیف‌هایی را برای کسب و کارها در نظر گرفته‌اند. معمولاً، میزان این تخفیف بستگی به عواملی مانند تعداد سفارش‌ها و تعداد دفعه‌های تکرار ثبت سفارش دارد، اما برخی از کوریر سرویس‌ها تحت شرایط دیگری نیز تخفیف‌هایی به کسب و کارها می‌دهند. برای مثال، کاربران زیر می‌توانند از تخفیف‌ها استفاده کنند:
• کاربرانی که مسیر زمینی را به مسیر هوایی ترجیح می‌دهند.
• کاربرانی که ملزومات بسته‌بندی را به صورت عمده از کوریر سرویس خریداری می‌کنند.
• کاربرانی که پیش‌پرداخت می‌دهند.
بدین ترتیب، با استفاده از این تخفیف‌ها، هزینه ارسال محصولات به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

7. مرسولات‌تان را بیمه کنید.

بیمه مرسولات اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی می‌توان گفت ضروری است، به خصوص برای کالاهای گران‌قیمت و شکستنی. اگر مرسوله طی روند ارسال، گم شود یا آسیب ببیند، بیمه خسارت آن را پرداخت خواهد کرد.

8. احتمال مرجوع شدن محصول را به حداقل برسانید.

مرجوع کردن سفارش هزینه‌بر است، از این رو، باید همه جوانب را بسنجید تا احتمال مرجوع شدن مرسوله‌تان به حداقل برسد. با اقدامات زیر می‌توانید این احتمال را کاهش دهید:

  • ارائه شرحی دقیق و شفاف در مورد محصول

شرح محصولات‌تان باید دقیق، شفاف و کامل باشد. اطلاعات مربوط به اندازه، رنگ، جنس و دیگر ویژگی‌های محصول را به طور دقیق به مشتری بگویید تا خریدش را با آگاهی کامل انجام دهد. بدین ترتیب، احتمال مرجوع شدن سفارش بسیار کم می‌شود.

  • ارائه خدمات مناسب به مشتریان

پیش از فروش، طی روند فروش و پس از آن، خدمات لازم را به مشتریان‌ ارائه دهید. ارائه چنین خدماتی باعث می‌شود مشتری به شما اعتماد کند و خیالش از بابت خرید و محصولش راحت شود. بدین ترتیب، احتمال مرجوع شدن سفارش کمتر خواهد شد. برای مثال، به پیام‌ها یا تماس‌های مشتریان سریعاً پاسخ دهید و در صورت بروز هر گونه مشکل، مشاوره‌های لازم را به آنان بدهید.

  • ایجاد امکان مرجوع کردن یا تعویض سفارش

به هر حال، احتمال مرجوع شدن سفارش وجود دارد. بهتر است برای مرجوع شدن سفارش نیز برنامه‌ریزی کنید تا مشتری بتواند به راحتی، محصول را به سرعت مرجوع کند. اگر مدیریت سفارش‌های مرجوعی برای خودتان دشوار و زمان‌بر است، بهتر است به سراغ کوریر سرویس‌هایی بروید که برنامه‌ریزی مشخصی برای مرجوعی کالا دارند و می‌توانند این روند را برای‌تان انجام دهند.

9. هزینه ارسال را به قیمت محصول اضافه کنید.

یکی دیگر از روش‌های کاهش هزینه ارسال محصولات، افزودن کل هزینه ارسال یا بخشی از آن به قیمت محصول است. برخی از فروشگاه‌های اینترنتی که در تبلیغات‌شان به گزینه «ارسال رایگان» اشاره می‌کنند از همین ترفند استفاده کرده‌اند.

سخن پایانی
تا با اینجا، با عوامل اثرگذار بر هزینه ارسال مرسولات آشنا شدید و همچنین، روش‌های کاهش این هزینه‌ها را نیز آموختید. هزینه ارسال محصولات بخش لاینفک فروش آنلاین است و مدیریت آن نقش بسیار مهمی در موفقیت کسب و کارها خواهد داشت. روش‌هایی مانند برون‌سپاری خدمات لجستیک و سفارش‌گردانی، دقت در انتخاب نوع و اندازه بسته‌بندی، کاهش احتمال مرجوع شدن سفارش و اقداماتی از این دست باعث کاهش هزینه‌ ارسال خواهد شد.
رقابت در میان کسب‌ و کارها و فروشگاه‌های آنلاین بسیار سنگین است، از این رو، برای کاهش هزینه ارسال محصول، باید بسیار حساب‌شده پیش بروید تا بتوانید رضایت مشتری را جلب کنید، حاشیه سودتان را افزایش دهید و در نهایت، در بازار رقابت باقی بمانید.

چه میزان از این مقاله لذت بردید

اشتراک گذاری

چیتاپست

اولین سامانه هوشمند ارسال بسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *