جستجوی مقالات

9 عامل اثرگذار بر تعیین هزینه ارسال بسته

ارسال توسط چیتاپست
20 خرداد 1403 زمان مطالعه :
12
دقیقه
0
9 عامل اثرگذار بر تعیین هزینه ارسال بسته

یک سری عوامل وجود دارند که تأثیر مستقیمی بر موفقیت یا شکست کسب و کارها دارند. معمولاً کیفیت محصولات، استراتژی بازاریابی و بسته‌بندی مناسب از اولین عواملی هستند که به ذهن‌مان می‌رسند، اما در این بین، نباید از مسئله ارسال مرسوله از مبدأ (فروشنده) به مقصد (مشتری) و هزینه‌ ارسال بسته پستی غافل شد.
کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای بزرگ به خوبی می‌دانند که مدیریت هزینه ارسال بسته چگونه باعث افزایش دامنه سودشان و جلب رضایت مشتری خواهد شد. بنابراین شناخت عوامل اثرگذار بر قیمت ارسال بسته پستی اهمیت بسیار زیادی دارد. با مدیریت هزینه ارسال بسته، می‌توانید دامنه سودتان را افزایش دهید، مشتریان‌تان را حفظ کنید و حتی مشتریان جدیدی را نیز جذب کنید.
عوامل مختلفی بر هزینه نهایی ارسال بسته پستی در کوریر سرویس‌ها تأثیر می‌گذارند. با شناخت این عوامل، می‌توانید روند تحویل را بهینه‌‌سازی کنید، هزینه‌های ارسال را مدیریت کنید و در نهایت، کسب و کارتان را به سوی موفقیت سوق دهید.
در این مطلب، از عوامل اثرگذار بر تعیین هزینه ارسال بسته پستی در کوریر سرویس‌ها برای‌تان خواهیم گفت.

سیستم قیمت‌گذاری در کوریر سرویس‌‌ها

کوریر سرویس‌ها، با ارائه خدمات متنوع، روند ارسال و تحویل را برای کسب و کارهای مدرن بسیار آسان کرده‌اند و همین تنوع خدمات ساختار قیمت‌گذاری را در این شرکت‌ها اندکی پیچیده کرده است. در واقع، وقتی می‌خواهید از خدمات کویر سرویس‌ها برای ارسال مرسوله‌تان استفاده کنید، گزینه‌های بسیاری را پیش روی‌تان خواهید دید که انتخاب هر کدام از آن‌ها باعث کاهش یا افزایش هزینه ارسال خواهد شد. وجود چنین تنوعی به شما کمک می‌کند تا بتوانید هزینه ارسال مرسولات‌تان را مدیریت کنید.
اما آیا این پیچیدگی به معنای مبهم بودن هزینه ارسال است؟ مسلماً خیر! هزینه ارسال در کوریر سرویس‌ها کاملاً شفاف است و شما می‌دانید هزینه نهایی ارسال مرسوله‌تان دقیقاً متشکل از چه عناصری است. وقتی وارد وبسایت یا اپلیکیشن کوریر سرویس مورد نظرتان می‌شوید، ابزارهای آنلاینی را برای محاسبه قیمت ارسال بسته پستی ‌‌تان مشاهده خواهید کرد. کافی است مشخصات مرسوله‌تان را وارد کنید، مبدأ و مقصد را مشخص کنید و سرویس‌های مورد نظرتان را انتخاب کنید تا هزینه دقیق ارسال را مقابل‌تان ببینید. بدین ترتیب، با توجه به نیاز کسب و کار و بودجه‌تان می‌توانید تصمیم درستی را در این باره بگیرید.
هنگام ثبت سفارش، متوجه خواهید شد که شرکت‌های کوریر سرویس امکانات متعددی را در اختیار کسب و کارها و فروشگاه‌های مختلف قرار می‌دهند تا بتوانید هزینه ارسال‌شان را مدیریت کنند و در عین حال، رضایت مشتری را نیز از بابت ارسال و تحویل به موقع جلب کنند. علاوه بر همه این موارد، کوریر سرویس‌ها امکان پیگیری مرسوله پستی را نیز برای شما و مشتریان‌تان فراهم می‌کنند تا خیال‌تان از بابت وضعیت ارسال بسته پستی و تحویل به موقع آن راحت باشد.
البته هنگام انتخاب کوریر سرویس، باید تنوع خدمات آن را بررسی کنید. برای مثال، ببینید که آیا در کوریر سرویس محدودیت حجم و وزن وجود دارد، آیا کوریر سرویس سند تأییدیه سفارش (proof of delivery) را در اختیار قرار می‌دهد یا خیر، آیا می‌توانید از روش‌های متنوع ارسال استفاده کنید یا خیر، آیا کوریر سرویس خدمت مرجوعی را ارائه می‌دهد یا خیر. با در نظر گرفتن این موارد، خیال‌تان از بابت فرآیند ارسال و تحویل و مدیریت هزینه‌های مربوط به آن راحت خواهد بود.

هزینه ارسال بسته در کوریر سرویس به چه عواملی بستگی دارد؟

همانطور که گفتیم، هزینه ارسال در کوریر سرویس‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد. هر چقدر این عوامل را دقیق‌تر بشناسید، مدیریت هزینه‌های ارسال برای‌تان آسان‌تر خواهد شد. در ادامه، از عوامل اثرگذار بر هزینه ارسال بسته پستی به تفصیل برای‌تان گفته‌ایم.

1. وزن و حجم مرسوله

وقتی بحث برآورد هزینه ارسال به میان می‌آید، اولین چیزی که ذهن‌مان می‌رسد وزن، حجم و ابعاد مرسوله است. این فرضیه کاملاً درست است. هر چه مرسوله بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشد، هزینه ارسال آن نیز بیشتر خواهد شد. در واقع، هر چه اندازه مرسوله سنگین‌تر و بزرگ‌تر باشد، جای بیشتری را در وسیله نقلیه اشغال می‌کند و بالطبع، هزینه ارسال آن نیز بیشتر خواهد شد.

2. سرعت ارسال مرسوله

سرعت ارسال مرسوله

سرعت تحویل یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر هزینه ارسال مرسوله پستی است. هر چه عجله بیشتری برای تحویل مرسوله داشته باشید، باید هزینه بیشتری را نیز بپردازید.
وقتی سرویس تحویل اکسپرس (Express Delivery) یا سرویس تحویل همان روز (سرویس Same day delivery) را برای ارسال مرسوله پستی انتخاب می‌کنید، باید روند ارسال و تحویل با سرعت بالاتری انجام بگیرد و همین سرعت بالاتر بر قیمت ارسال بسته پستی تأثیر مستقیم می‌گذارد.
یکی از چالش‌های پیش روی صاحبان کسب و کارها و فروشگاه‌های آنلاین برقراری تعادل میان سرعت و هزینه ارسال بسته است. در واقع، تا این تعادل برقرار نشود، جلب رضایت مشتری و مدیریت بودجه دشوار می‌شود.

3. مسافت

مسافت یا فاصله میان مبدأ و مقصد یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر هزینه ارسال بسته است. هرچه مسافت بیشتر باشد، هزینه ارسال نیز بالطبع افزایش پیدا خواهد کرد. وقتی از ارسال بسته به مسافت دور صحبت به میان می‌آید، هزینه سوخت، استهلاک وسیله نقلیه و دستمزد راننده نیز افزایش پیدا خواهد کرد و علاوه بر این موارد، مرسوله مراحل بیشتری را طی می‌کند تا به مرحله تحویل برسد. همه این موارد بر هزینه نهایی ارسال تأثیر می‌گذارد. به زبان ساده، هزینه ارسال بسته به شهرستان از درب منزل، در مقایسه با هزینه ارسال پست درون شهری، بیشتر است.

4. نوع مرسوله

نوع مرسوله یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر تعیین هزینه ارسال بسته پستی است. هزینه ارسال برخی از مرسولات خاص، از جمله محصولات شکستنی و مواد شیمیایی خطرناک، بالاتر از هزینه ارسال مرسولات عادی است. در واقع، باید هزینه اضافه‌ای را برای حفظ امنیت مرسوله و ایجاد شرایط مناسب برای حمل آن بپردازید.

5. بیمه کردن مرسوله

کوریر سرویس‌ها مرسوله‌تان را بیمه می‌کنند و هزینه جداگانه‌ای را بابت بیمه آن از شما دریافت می‌کنند. به طور کلی، بیمه مرسوله بخش مهم و ضروری هر استراتژی لجستیک است و بیمه تأثیر مستقیمی بر هزینه ارسال مرسوله می‌گذارد. وقتی مرسوله‌تان را بیمه می‌کنید، خیال‌تان راحت است که اگر طی روند ارسال و تحویل، آسیب ببیند یا گم شود، خسارت آن را از کوریر سرویس دریافت خواهید کرد. بدین ترتیب، کسب و کارتان متحمل هزینه اضافه نخواهد شد.
هزینه بیمه مرسوله پستی بستگی به ارزش و نوع مرسوله و میزان پوشش مالی بیمه مورد نظر دارد. برخی از شرکت‌های کوریر سرویس انواع گزینه‌ها را برای بیمه کردن مرسوله ارائه می‌دهند که قیمت هر کدام نیز متفاوت است.

6. نوع وسیله نقلیه

نوع وسیله نقلیه برای ارسال مرسوله

نوع وسیله نقلیه نیز بر هزینه نهایی ارسال تأثیر می‌گذارد. وقتی می‌خواهید بسته‌ای را ارسال کنید، سه گزینه پیش روی‌تان دارد: زمینی، هوایی و دریایی. هزینه ارسال از طریق هر کدام از این مسیرها متفاوت است:
ارسال هوایی سریع‌ترین و گران‌ترین روش ارسال مرسوله است. بنابراین اگر به فکر ارسال سریع مرسولات پستی هستید و سرعت برای‌تان ارجحیت دارد، بهتر است این گزینه را انتخاب کنید.
ارسال از طریق دریا نسبت به ارسال هوایی، مقرون‌به‌صرفه‌تر است. کسانی که می‌خواهند مرسوله‌های حجیم و سنگین را به کشور دیگری ارسال کنند و عجله‌ای نیز برای تحویل آن ندارد از این روش استفاده می‌کنند.
ارسال زمینی رایج‌ترین و پرطرفدارترین گزینه است. این گزینه نیز بسیار مقرون به صرفه است.
هنگام انتخاب نوع وسیله نقلیه برای ارسال بسته پستی به نوع مرسوله، بودجه مورد نظرتان، فوریت ارسال و همچنین نیاز کسب و کارتان توجه کنید.

6. شرایط آب و هوا

در برخی از کشورها، شرایط آب و هوا نیز بر هزینه ارسال بسته پستی تأثیر می‌گذارد. برای مثال، در فصل زمستان، که به خاطر شرایط آب و هوا، تردد دشوار است، هزینه ارسال نیز افزایش پیدا می‌کند.

7. مناسبت‌ های خاص

مناسبت‌ های خاص

در برخی از مناسبت‌ها یا فصل‌های خاصی از سال، مانند روزهای قبل از تعطیلات عید، تقاضا برای ارسال مرسوله افزایش پیدا می‌کند. در این مواقع، برخی از کوریر سرویس‌ها هزینه ارسال مرسوله را افزایش می‌دهند. در کشورهای اروپایی، این افزایش قیمت در مناسبت‌هایی مثل کریسمس انجام می‌شود.

8. مالیات

مالیات یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر تعیین هزینه ارسال بسته است. وقتی می‌خواهید مرسوله‌ای را ارسال کنید، باید هزینه مالیات را نیز در نظر داشته باشید.

چگونه هزینه ارسال بسته پستی را کاهش دهیم؟

تا به اینجا، با عوامل اثرگذار بر هزینه ارسال مرسوله پستی آشنا شدید. هزینه ارسال مرسوله بخش مهمی از هزینه‌های یک کسب و کار را به خود اختصاص می‌دهد. اما با افزایش تمایل اشخاص برای خرید آنلاین، کسب و کارها نیز چاره‌ای جز همراه شدن با بازار و برآورده کردن تقاضای مشتریان ندارند. اما آیا راهی برای کاهش هزینه ارسال بسته وجود دارد؟ بله، روش‌های مختلفی برای کاهش هزینه ارسال مرسوله وجود دارد که اگر آن‌ها را بدانید و به کارشان ببرید، متوجه تأثیرشان بر کاهش هزینه‌های‌تان خواهید شد. در ادامه، از این موارد برای‌تان خواهیم گفت.

1. کاهش اندازه بسته پستی

کاهش اندازه بسته پستی

اگر از بسته‌بندی‌های سبک و متناسب با اندازه محصول‌تان استفاده کنید و به سراغ بسته‌های سنگین و بزرگ نروید، هزینه ارسال پست نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در واقع، باید اندازه فضای خالی داخل بسته را به حداقل برسانید و بسته‌ای کاملاً متناسب با سایز مرسوله‌تان انتخاب کنید. اگر صاحب کسب و کاری هستید و روزانه چندین بسته را ارسال می‌کنید، به مرور زمان، خواهید دید که با این کار، قیمت ارسال مرسولات پستی ‌تان به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

2. کاهش مسافت

مسافت نیز عامل مهمی است. اگر سرمایه زیادی را در اختیار ندارید و کسب و کارتان کوچک است، بهتر است دایره ارسال‌تان را کوچک‌تر کنید. در واقع، بهتر است مشتریانی از شهر یا استان خودتان داشته باشید و به فکر فروش محصول به شهرهای دیگر نباشید. اگر کسب و کارتان بزرگ است، می‌توانید انبارهایی را در شهرهای مختلف مهیا کنید تا بدین ترتیب، مسافت ارسال کوتاه شود و در پی آن، هزینه ارسال مرسوله نیز کاهش پیدا کند.

3. استفاده از تخفیف‌ها

برخی از شرکت‌های کوریر سرویس، بسته به تعداد و حجم مرسوله، تخفیف‌هایی را به شما می‌دهند. اگر تعداد بسته‌های پستی‌تان زیاد است، بهتر است به سراغ این کوریر سرویس‌ها بروید.

4. برون‌سپاری فرآیندهای لجستیک

فرآیندهای لجستیک را برون‌سپاری کنید و به سراغ شرکت‌های لجستیک طرف سوم (3PL) بروید. به عبارت ساده، صفر تا صد ارسال و تحویل را به یک شرکت کوریر سرویس بسپارید. برون‌سپاری خدمات لجستیک مزایای متعددی دارد، برای مثال، انبارداری به شیوه استراتژیک انجام می‌گیرد، نیازی به پرداخت هزینه انبار در شهرهای مختلف ندارید و بسته‎‌بندی مرسوله‌های‌تان نیز به شیوه اصولی انجام می‌شود.
با این تصمیم، دغدغه‌ ارسال و کارهای مربوط به آن را از ذهن‌تان دور می‌کنید و می‌توانید روی دیگر بخش‌های کسب و کارتان متمرکز شوید. در ضمن، خیال‌تان راحت است که این کار را به اشخاص متخصص سپرده‌اید و همه روند ارسال و تحویل به بهترین شکل انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانیم: 8 دلیل برون سپاری خدمات لجستیک برای کاهش هزینه کسب و کار

 

اگر صاحب کسب و کار هستید و به دنبال کاهش هزینه ارسال محصولات هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله 9 نکته طلایی کاهش هزینه ارسال محصولات برای فروشگاه‌ها را مطالعه کنید.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، هزینه ارسال بسته پستی به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان گفت چیزی به نام تعرفه ارسال بسته پستی وجود دارد. وزن و ابعاد مرسوله پستی ، فوریت یا سرعت ارسال، مسافت، بیمه مرسوله و مالیات از عوامل مهم در تعیین قیمت ارسال مرسوله پستی هستند. علاوه بر این موارد، گاهی لازم است هزینه اضافه‌ای را برای ارسال مرسوله‌تان بپردازید. برای مثال، هزینه ارسال مرسوله‌های خاصی، مانند مرسولات شکستنی یا مرسولات گران‌قیمت، بیشتر از هزینه ارسال بسته‌های معمولی است. فرقی نمی‌کند سفارش‌تان را به چه شیوه‌ای در کوریر سرویس ثبت می‌کنید، در هر صورت، امکان استعلام قیمت وجود دارد. با وارد کردن اطلاعات لازم، می‌توانید هزینه ارسال را مشاهده کنید. به علاوه، تنوع خدمات و به تبع آن، امکان مدیریت هزینه‌ ارسال بسته پستی را برای‌تان فراهم می‌کند.

چه میزان از این مقاله لذت بردید

اشتراک گذاری

چیتاپست

اولین سامانه هوشمند ارسال بسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *