جستجوی مقالات

8 دلیل برون سپاری خدمات لجستیک برای کاهش هزینه کسب و کار

ارسال توسط چیتاپست
27 فروردین 1403 زمان مطالعه :
13
دقیقه
0
8 دلیل برون سپاری خدمات لجستیک برای کاهش هزینه کسب و کار

لجستیک از ستون‌های اصلی بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ است. صاحبان کسب و کار به خوبی می‌دانند که حتی اگر از بهترین استراتژی‌های بازاریابی استفاده کنند، اما برنامه لجستیک‌شان مناسب نباشد، به مشکل بر خواهند خورد، چرا که محصولات‌شان به موقع به دست مشتری نمی‌رسد و در نهایت، بخش مهمی از رضایت مشتری را از دست می‌دهند. بنابراین خدمات لجستیک به اندازه تولید، فروش، مارکتینگ و غیره اهمیت دارد.
در این بین، بسیاری از کسب و کارها به سراغ گزینه برون‌ سپاری خدمات لجستیک می‌روند، چرا که برون سپاری خدمات لجستیک فرصتی طلایی و استراتژیک برای کسب و کارها است تا بتوانند به جایگاه مناسبی در بازار دست یابند و حتی از رقبای‌شان پیشی بگیرند. برون‌سپاری خدمات لجستیک باعث می‌شود صاحبان کسب‌ و کارها بتوانند روی حوزه تخصصی‌شان متمرکز بمانند و درگیر خدمات پیچیده لجستیک نشوند.
اما مزیت برون سپاری خدمات لجستیک فقط محدود به این مورد نمی‌شود، بلکه بسیار فراتر از آن است. در این مطلب، از دلایل برون سپاری خدمات لجستیک برای‌تان خواهیم گفت.

برون‌ سپاری خدمات لجستیک چیست؟

برون‌سپاری خدمات لجستیک چیست؟

حال که می‌خواهیم درباره برون‌سپاری لجستیک صحبت کنیم، بد نیست که نگاهی به تعریف لجستیک باندازیم. در واقع، لجستیک فرآیندی است که کسب و کارهای کوچک و بزرگ برای رساندن محصول به دست مشتری طی می‌کنند.
برون‌ سپاری خدمات لجستیک به معنای استفاده از لجستیک طرف سوم (Third-Party Logistics) یا به اختصار 3PL برای اجرای فرآیند لجستیک است. شرکت‌های برون‌سپاری طرف سوم، خدمات مختلف لجستیک، از جمله توزیع (distribution)، انبارداری (warehousing) و فولفیلمنت یا سفارش‌گردانی (fulfillment) را به کسب و کارهای کوچک و بزرگ ارائه می‌دهند. با وجود این شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات لجستیک، دیگر لازم نیست شرکت‌ها برای ارائه خدمات ارسال و حمل و نقل برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند.

روند کار شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات لجستیک به شرح زیر است:
• محصولات را از شما تحویل می‌گیرند.
• در صورت درخواست شما، آن‌ها را بسته‌بندی می‌کنند.
• آن‌ها را به انبار منتقل می‌کنند و در آن‌جا نگه‌داری می‌کنند.
• مرسوله‌ها را به دست مشتریان می‌رسانند.
• در صورت نیاز مرسوله مرجوعی را از مشتری تحویل می‌گیرند و به دست شما می‌رسانند.

بنابراین وقتی خدمات لجستیک را برون‌ سپاری می‌کنید، همه مراحل ارسال، بسته‌بندی، حمل و نقل و تحویل را به این شرکت‌ها می‌سپارید.

مزایای برون‌ سپاری خدمات لجستیک

و اما می‌رسیم به مزایای برون‌ سپاری خدمات لجستیک! این برون‌سپاری مزایای بسیار زیادی برای کسب و کارتان خواهد داشت. در ادامه، از مزایای برون‌سپاری خدمات لجستیک برای‌تان خواهیم گفت.

1. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

یکی از دلایل افزایش روزافزون محبوبیت برون‌سپاری خدمات لجستیک در میان صاحبان کسب و کارها کاهش هزینه‌های ارسال مرسوله است. در سال 2021، پژوهشی در مورد برون‌سپاری خدمات لجستیک انجام شد که طبق نتایج آن، 91% از کاربران برون‌سپاری را موفقیت‌آمیز دانسته‌اند و 68% از کاربران معتقد بودند استفاده از 3PL باعث کاهش چشم‌گیر هزینه‌های‌شان شده است.
شرکت‌های لجستیک طرف سوم سیستم‌های پیشرفته‌ای برای سفارش‌گردانی و انبارداری دارند و امکان استفاده از تکنولوژی‌های لجستیک و انواع نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مختص به این حوزه را نیز در اختیار کاربران‌شان قرار می‌دهند. بنابراین وقتی از خدمات این شرکت‌ها استفاده می‌کنید، دیگر لازم نیست خودتان زمان، انرژی و هزینه‌ای را صرف طراحی نرم‌افزار و اپلیکیشن مخصوص به این کار کنید.
همچنین با برون‌سپاری خدمات لجستیک، دیگر نیازی به صرف هزینه برای فراهم کردن زیرساخت‌هایی مانند انبار، وسایل نقلیه و مواردی از این دست نیست. علاوه بر این موارد، دیگر لازم نیست کارمندانی را برای این بخش استخدام کنید. کافی است با یک شرکت لجستیک طرف سوم قرار ببندید تا بتوانید از همه خدمات آن استفاده کنید.

2. افزایش انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین

انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین

افزایش انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین و سازگاری با شرایط از مهم‌ترین مزایای برون‌سپاری خدمات لجستیک است. همکاری با شرکت‌های لجستیک طرف سوم باعث بهبود مدیریت زنجیره تأمین (supply chain) می‌شود، چرا که این شرکت‌ها ابزارهای پیشرفته و دانش گسترده‌ای را در اختیار دارند و همین مسئله باعث می‌شود کسب و کارتان بتواند با جریان‌های روز همراه شود و با آن سازگار شود. در دنیای مدرن، سرعت این تغییرات بسیار زیاد است و هر کسب و کار باید بتواند خودش را با آن سازگار کند.
اگر در بازارهای پویا فعالیت می‌کنید، سرعت نقش بسیار مهمی در پیشرفت و موفقیت کسب و کارتان دارد، بنابراین در چنین شرایطی، افزایش انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین برای کسب‌وکارتان حیاتی است.

3. ورود به بازارهای جدید با برون سپاری خدمات لجستیک

اگر می‌خواهید مسیرتان را برای ورود به بازارهای جدید هموار کنید، برون‌ سپاری خدمات لجستیک کمک‌تان خواهد کرد. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات لجستیک زیرساخت‌ها و منابع ضروری را برای ورود به بازارهای جدید در اختیارتان قرار می‌دهد، بدون اینکه نیازی به صرف زمان یا هزینه زیادی باشد.
به طور کلی، برنامه‌ریزی لجستیک پیچیده و زمان‌بر است و اگر برنامه‌ریزی در راستای ورود به بازارهای جدید باشد، این کار دشوارتر نیز خواهد شد. با برون‌سپاری خدمات لجستیک، می‌توانید از شبکه‌های پیش‌ساخته زنجیره تأمین آن‌ها استفاده کنید، از این رو، دیگر لازم نیست زمان و هزینه‌تان را صرف ایجاد شبکه‎‌های جدید کنید. بدین ترتیب، می‌توانید روی تعامل با مشتری متمرکز شوید.

برای مثال، فرض کنید صاحب فروشگاهی اینترنتی هستید و در حال حاضر، فقط مجبورید محصولات‌تان را به مشتریان ساکن شهرتان بفروشید. با برون‌ سپاری لجستیک کسب و کارتان، می‌توانید محصول‌تان را به شهرهای مختلف در سراسر ایران بفروشید.

4. افزایش امنیت مرسوله

با برون‌سپاری خدمات لجستیک، می‌توانید از بروز بسیاری از خطرها جلوگیری کنید و امنیت مرسوله‌تان را نیز افزایش دهید.
همانطور که گفتیم، شرکت‌های طرف سوم لجستیک ابزارها و دانش لازم را در این حوزه دارند، از این رو، می‌توانند امنیت بسته‌تان را تضمین کنند و آن را به سلامت به دست مشتری برسانند. همچنین، در صورت اسیب دیدن مرسوله، می‌توانید خسارت را از این شرکت‌ها دریافت کنید.

5. پیشرفت مداوم اجرای فرآیندهای لجستیکی

ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک همیشه در صدد ارائه خدمات جدید و بهبود خدمات قبلی‌شان هستند. بنابراین وقتی با شرکت‌های طرف سوم لجستیک همکاری می‌کنید، خیال‌تان راحت خواهد بود که این روند همواره به‌روزرسانی خواهد شد و به مرور زمان، احتمالاً خدمات بهتر و پیشرفته‌تری را دریافت خواهید کرد.

6. افزایش رضایت مشتریان

افزایش رضایت مشتریان

در هر کسب و کار، جلب رضایت مشتریان و حفظ آنان اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر بتوانید بسته‌ها را سالم و به موقع تحویل‌شان دهید، بالطبع، تا حد زیادی، رضایت‌شان را جلب کرده‌اید.
برون‌سپاری خدمات لجستیک احتمال تأخیر در تحویل سفارش را به حداقل می‌رساند و مرسوله را سالم به دست مشتری می‌رساند، بدین ترتیب، رضایت مشتری از بابت نحوه دریافت مرسولات افزایش خواهد یافت.
جالب است بدانید که 88% از کسب‌ و کارهایی که خدمات لجستیک را برون‌سپاری کرده‌اند معتقدند این برون‌‌سپاری باعث افزایش رضایت مشتریان‌شان شده است. در واقع، وقتی فرآیند لجستیک را به شرکت‌های متخصص می‌سپارید، سطح ارائه خدمات بهبود پیدا می‌کند و در نهایت، رضایت مشتری نیز افزایش می‌یابد.
علاوه بر همه این‌ها، وقتی خدمات لجستیک را برون‌سپاری می‌کنید، انتخاب‌های زیادی پیش روی شما و مشتریان‌تان قرار دارد. برای مثال، سرویس تحویل در همان روز (Same-day delivery)، سرویس تحویل در روز بعد (Next day delivery)، تحویل در پنجره زمانی شرکت و تحویل در زمان تقاضا (On Demand Delivery) از گزینه‌های پیش روی شما است.
بنابراین ارائه این خدمات باعث افزایش رضایت مشتری خواهد شد.

7. نیروی ماهر کار

نیروی ماهر کار

اگر بخواهید فرآیند لجستیک را خودتان اجرا کنید، باید نیروی ماهر و آموزش‌دیده را استخدام کنید تا بتوانید فرآیند لجستیک را به درستی طی کنید و رضایت مشتری را جلب کنید. وقتی خدمات لجستیک را برون‌سپاری می‌کنید، خیال‌تان راحت است که این روند توسط نیرهای ماهر و متخصص انجام می‌شود. بدین ترتیب، بدون صرف هزینه و انرژی برای استخدام یا آموزش نیروی جدید، می‌توانید این روند را طی کنید.

8. تمرکز روی کسب و کار

هر کسب و کار ابعاد مختلفی دارد و در مدیریت این ابعاد نیز، چالش‌های متعددی وجود دارد. برای مثال بازاریابی، فروش، خدمات مشتریان و مواردی از این دست جزء ابعاد مختلف کسب و کار هستند که مدیریت صحیح‌شان مستلزم صرف زمان و انرژی کافی است. برون‌ سپاری خدمات لجستیک باعث می‌شود که شما و نیروهای‌تان بتوانید روی ابعاد مختلف کسب و کارتان متمرکز شوید و آن‌ها را به بهترین شکل پیش ببرید.

چگونه بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات لجستیک را انتخاب کنیم؟

تا به اینجا، با مزایای برون‌ سپاری خدمات لجستیک آشنا شدید، اما یادتان باشد که برای برخورداری از همه این مزایا، باید در انتخاب شرکت ارائه‌دهنده خدمات لجستیک بسیار دقت کنید تا بتوانید بهترین شرکت برون‌سپاری طرف سوم را انتخاب کنید.
برای‌ برون‌سپاری خدمات لجستیک و انتخاب شرکت مناسب، باید به چه نکاتی توجه کنید؟

• نیازهای‌تان را بشناسید.

در قدم اول، باید نیازهای‌تان را بشناسید. در واقع، باید ابتدا مشخص کنید چه انتظاراتی از شرکت ارائه‌دهنده خدمات لجستیک دارید. باید شرکت را با توجه به نوع محصول‌تان انتخاب کنید. برای مثال، اگر قرار است مرسولات شکستنی یا خاص را ارسال کنید، باید شرکتی را انتخاب کنید که ارسال بسته شکستنی به شهرستان و تهران جزو خدماتش قرار دارد.
یادتان باشد که اگر کسب و کار کوچکی دارید، نباید فقط نیازهای امروز کسب و کارتان را ببینید، بلکه باید به فکر آینده نیز باشید و مشخص کنید که بعد از پیشرفت و گسترش کسب و کارتان، چه انتظاراتی از این شرکت‌ها خواهید داشت. برای مثال، اگر در حال حاضر، هدف‌تان ارسال بین شهری یا ارسال مرسولات به شهرستان نیست، نباید به طور کلی، این مورد را نادیده بگیرید، بلکه بهتر است از همان ابتدا، با شرکت‌هایی همکاری کنید که ارسال بسته بین شهری نیز جزو خدمات‌شان می‌باشد.

• شرکت‌های باسابقه را انتخاب کنید.

شرکت های لجستیک

برای برون‌ سپاری خدمات لجستیک، به سراغ شرکت‌های باسابقه و خوشنام بروید، چرا که این شرکت‌ها سال‌ها تجربه را پشت سر گذاشته‌اند و به خوبی می‌دانند که هنگام مواجهه با چالش‌ها، باید چه اقداماتی را انجام دهند.

بیشتر بخوانیم: کوریر سرویس چیست؟ معرفی خدمات شرکت‌های کوریر

• حوزه‌های فعالیت شرکت مورد نظرتان را بشناسید.

هنگام انتخاب شرکت لجستیکی طرف سوم، توجه کنید که آیا شرکت مورد نظرتان سابقه همکاری با صنعت شما را داشته است یا خیر. در واقع، باید مطمئن شوید که آیا این شرکت تجهیزات لازم و نیروی کار آموزش‌دیده را برای ارائه خدمات لجستیک به شما دارد یا خیر.

• شرکتی را انتخاب کنید که از فناوری‌های به‌روز استفاده می‌کنند.

فناوری‌های به‌روز لجستیک

در دنیای پرسرعت امروز، باید به سراغ شرکت‌هایی بروید که از به‌روزترین فناوری‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال، به سراغ شرکت‌هایی بروید که اپلیکیشن و وب‌سایت دارند و در آن‌ها، امکاناتی مانند رهگیری مرسوله آنلاین و به صورت لحظه‌ای (real-time tracking)، را برای‌تان فراهم کرده‌اند. چنین شرکت‌هایی کد رهگیری مرسوله را برای‌تان ارسال می‌کنند و امکان ردیابی وضعیت ارسال بسته پستی را از طریق اپلیکیشن خود، برای‌تان فراهم می‌کنند.

برون‌ سپاری خدمات لجستیک برای صنایع مختلف

برون سپاری لجستیک

در حال حاضر، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای متعددی فرآیند لجستیک را به شرکت‌های خدمات لجستیک طرف سوم سپرده‌اند. برای مثال، شرکت‌های مربوط به حوزه‌های الکترونیک، تجهیزات الکترونیک، کامپیوتر، خودرو و صنایع غذایی به سراغ گزینه برون‌ سپاری خدمات لجستیک رفته‌اند. به علاوه، خرده‌فروشان نیز مشتریان ثابت این شرکت‌ها هستند. به عبارت ساده، می‌توان گفت همه شرکت‌ها متکی به 3PL ها هستند، اما موارد ذکرشده بزرگ‌ترین مشتریان این شرکت‌ها هستند.

سخن پایانی

تا به اینجا، با مزایای برون‌ سپاری خدمات لجستیک آشنا شدید. به زبان ساده، می‌توان گفت که برون‌سپاری خدمات لجستیک یعنی بهره‌مندی از تخصص شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات لجستیک! این برون‌سپاری از جهت‌های مختلف باعث پیشرفت کسب و کارتان می‌شود. وقتی خدمات لجستیک را برون‌سپاری می‌کنید، مراحل مختلف ارسال بسته، از دریافت مرسوله گرفته تا انبارگردانی و تحویل مرسوله، بر عهده شرکت ارائه‌دهنده خدمات لجستیک خواهد بود. با برون‌سپاری خدمات لجستیک و همکاری با شرکت‌های طرف سوم لجستیک یا تجهیزات 3PLها، می‌توانید در زمان، انرژی و هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی کنید و انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین را افزایش دهید. به علاوه، می‌توانید به فناوری‌های پیشرفته حوزه لجستیک دسترسی داشته باشید. علاوه بر این‌ها، می‌توانید همه تمرکزتان را روی پیشرفت کسب و کارتان بگذارید، بدون اینکه دغدغه‌ای در مورد فرآیند لجستیک داشته باشید.
یادتان باشد که در انتخاب شرکت 3PL، باید بسیار دقت کنید، چرا که با انتخاب اشتباه، نمی‌توانید از مزایای برون‌ سپاری خدمات لجستیک بهره‌مند شوید و حتی ممکن است کسب و کارتان آسیب ببیند. بنابراین در قدم اول، نیازهای کسب و کارتان را بشناسید و سپس، بر اساس این نیازها، بهترین شرکت را برای برون‌سپاری خدمات لجستیک انتخاب کنید.

چه میزان از این مقاله لذت بردید

اشتراک گذاری

چیتاپست

اولین سامانه هوشمند ارسال بسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *