جستجوی مقالات

12 نکته طلایی در اصول طراحی بسته بندی خلاقانه

ارسال توسط چیتاپست
11 اردیبهشت 1403 زمان مطالعه :
13
دقیقه
3
12 نکته طلایی در اصول طراحی بسته بندی خلاقانه

با افزایش تعداد مشتریانی که به سوی خرید آنلاین سوق پیدا می‎‌کنند، فروشگاه‌های اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین باید به فکر روش‌هایی برای تثبیت و ماندگار کردن برندشان در ذهن مشتریان باشند. بسته‌ بندی خلاقانه یکی از روش‌های رسیدن به این هدف است. در واقع، طراحی خلاقانه بسته‌بندی از مولفه‌های ضروری رابطه مشتری- برند است.
بسته‌بندی اصولی و جذاب دو کارکرد دارد: محصول سالم به دست مشتری می‌رسد و برندتان را در ذهن او ماندگار می‌کند. با بسته‌بندی اصولی و خلاقانه، می‌توانید قدم بسیار مهمی در راستای اثرگذاری بر مشتری و تبدیل او به مشتری وفادار بردارید. علاوه بر آن، می‌توانید از آن در راستای بازاریابی نیز استفاده کنید؛ بازاریابی بدون پرداخت هزینه!
اما اصول طراحی بسته‌ بندی خلاقانه چیست؟ چگونه عناصر مهم را در بسته‌بندی بگنجانیم؟ چگونه از بسته‌بندی برای پیشرفت کسب و کار اینترنتی استفاده کنیم؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد اصول طراحی بسته‌ بندی خلاقانه برای فروشگاه‌های اینترنتی بدانید برای‌تان خواهیم گفت.

اهمیت بسته‌ بندی در فروشگاه‌های اینترنتی

رقابت در حیطه فروش اینترنتی بسیار سنگین است و برای موفقیت در این رقابت، صرفاً فروش محصول باکیفیت کافی نیست. برای پیشی گرفتن از رقبا، باید به فکر راهی برای متمایز ساختن برندتان باشید و بسته‌ بندی خلاقانه و جذاب نیز یکی از همین روش‌ها است.
در فروشگاه‌های اینترنتی، بسته‌بندی محصول اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که اولین مواجهۀ فیزیکی مشتری با برند شما همان بسته‌بندی است. هدف اصلی بسته‌بندی محافظت از محصول است، اما این به معنای کم‌اهمیت بودن زیبایی و نادیده گرفتن تجربۀ آنباکس کردن (unboxing) نیست.

انباکسینگ
اما چرا تجربه جعبه‌گشایی یا آنباکس کردن انقدر اهمیت دارد؟ در دنیای امروز، اهمیت رسانه‌های اجتماعی (Social Media) بر هیچکس پوشیده نیست و همۀ ما به خوبی، می‌دانیم که بسیاری از کاربران این فضا دوست دارند تجربه‌های مثبت و منحصر به فردشان را در شبکه‌های اجتماعی با دنبال‌کنندگان (فالوورها) و دوستان‌شان به اشتراک بگذارند. جالب است بدانید طبق تحقیقات صورت‌گرفته، 38% از مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی می‌گویند که دوست دارند تجربه آنباکس کردن را در شبکه‌های اجتماعی‌شان به اشتراک بگذارند.هشتگ #unboxing بیش از پنج میلیون و پانصد هزار بار در اینستاگرام استفاده شده است.
اگر بسته‌بندی محصول‌تان خلاقانه و جذاب باشد و تأثیر خوبی روی مشتری بگذارد، احتمال اینکه دوست داشته باشد در موردش در رسانه‌های اجتماعی صحبت کند یا تجربه جعبه‌گشایی را با دوستانش به اشتراک بگذارد به مراتب، بیشتر خواهد شد. بدین ترتیب، توجه عده زیادی به محصول و برندتان جلب خواهد شد و به همین سادگی و بدون پرداخت هزینه تبلیغات، عده زیادی با برندتان آشنا خواهند شد.
اما اهمیت جعبه‌گشایی یا آنباکس کردن فقط محدود به نمایش آن در شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه ایجاد تجربه خوشایند در مشتری نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.
همانطور که گفتیم،اولین تعامل فیزیکی مشتری با برند شما همین باز کردن بسته‌بندی محصول است، و طراحی اصولی و خلاقانه بسته‌بندی و ایجاد تجربه خوشایند لامسه باعث می‌شود محصول‌تان برای مشتری تبدیل به محصولی خاص و متمایز شود و در نتیجه، تمایل به خرید مجدد از شما در او ایجاد شود.
تجربه جعبه‌گشایی برای برندها یا کسب‌ و کارهای اینترنتی کوچکی که نمی‌توانند در حوزه‌هایی مانند ارسال رایگان و سریع با رقبای بزرگ‌شان رقابت کنند اهمیت خاصی پیدا می‌کنند. در واقع، هر چه بسته‌بندی محصولات‌تان جذاب‌تر و اصولی‌تر باشد، تأثیر منفی رایگان نبودن ارسال یا سریع نرسیدن محصول در ذهن مشتری کم‌رنگ‌تر خواهد شد. بنابراین ایده بسته‌بندی خلاقانه می‌تواند برخی از ضعف‌ها را نیز جبران کند.
شاید برای‌تان جالب باشد بدانید وقتی محصولی به دست مشتری می‌رسد، به اندازه دریافت هدیه خوشحالش می‌کند و دیدن بسته‌ بندی خلاقانه و جذاب می‌تواند به اندازه محصول داخلش برای مشتری هیجان‌انگیز باشد. برای درک بهتر اهمیت بسته‌ بندی خلاقانه محصول برای فروشگاه‌های اینترنتی، به آمارهای زیر توجه کنید:
• تقریباً 72% از آمریکایی‌ها معتقدند که بسته‌بندی محصول روی تصمیم نهایی‌شان برای خرید کردن تأثیر می‌گذارد.
• اگر بسته‌‌بندی محصول خلاقانه یا شبیه به هدیه باشد، احتمال اینکه برند یا محصول را به دیگران پیشنهاد کنند 50% بیشتر خواهد بود.
• اگر بسته‌بندی جذاب باشد، 40% از خریداران تصویر آن را در شبکه‌های اجتماعی‌شان به اشتراک می‌گذارند.
اعداد و ارقام بالا حاکی از اهمیت بسته‌ بندی خلاقانه برای فروشگاه‌های اینترنتی و تأثیر آن بر موفقیت این فروشگاه‌ها است.

ایده‌هایی برای طراحی بسته بندی خلاقانه محصول

اگر می‌خواهید بسته‌بندی محصولات‌تان جذاب و خلاقانه باشد، باید اصول طراحی بسته‌بندی را یاد بگیرید، نمونه‌های بسته‌ بندی خلاقانه محصولات را ببینید، مشتری را بشناسید و در نهایت، آن‌ها را با فکر و خلاقیت خودتان ادغام کنید تا به نتیجه درستی برسید.
در ادامه، یک سری از اصول و ایده‌های خلاقانه بسته‌بندی محصول را برای‌تان آورده‌ایم.

1. فراتر از اصول و قواعد بروید.

خلاقیت یعنی فراتر رفتن از اصول و قواعد! بنابراین، قبل از هر چیزی، برای طراحی خلاقانه بسته‌بندی محصولات، باید بتوانید از اصول و قواعد فراتر بروید و چیز جدیدی را خلق کنید. بسته‌بندی در هر صنعت، یک سری قواعد مشخصی دارد. برای مثال، در بسته‌بندی کفش، از جعبه‌های مقوایی استفاده می‌کنند و برای بسته‌بندی خمیردندان، از تیوب استفاده می‌کنند. اگر بسته‌بندی محصول‌تان خلاقانه و متفاوت با بسته‌بندی‌های موجود در بازار باشد، در جلب توجه مشتری موفق خواهید بود.

2. روی بسته‌بندی راهی برای ارائه بازخورد درج کنید.

طراحی بسته بندی خلاقانه برای فروشگاه‌های اینترنتی

دریافت بازخورد مثبت نقش بسیار مهمی در پیشرفت و موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی دارد، بنابراین بهتر است از مشتریان‌تان بخواهید در مورد محصول‌تان نظر بدهند.
برای مثال، می‌توانید کارتی را داخل بسته‌بندی قرار دهید و ضمن تشکر از مشتری، از او بخواهید به وبسایت یا صفحه‌های‌ شما در شبکه‌های اجتماعی مراجعه کند و نظرش را در مورد محصول‌تان بیان کند. همچنین، می‌توانید برچسب حاوی آدرس وبسایت یا صفحه اینستاگرام‌تان را روی بسته‌بندی بچسبانید و این درخواست را همان جا بیان کنید.

3. از طرح‌های کاربردی استفاده کنید.

هنگام طراحی بسته‌بندی محصول، به کاربردی بودن آن فکر کنید. در واقع، بهتر است بسته‌بندی محصول‌تان را طوری طراحی کنید که مشتری بتواند از آن استفاده‌های دیگری نیز کند. بدین ترتیب، بسته‌بندی همیشه پیش چشم مشتری‌تان است و برند و محصول‌تان در خاطرش خواهد ماند.

4. از بسته‌بندی‌های سازگار با محیط زیست استفاده کنید.

از بسته‌بندی‌های پایدار (Sustainable) یا سازگار با محیط زیست استفاده کنید. در تولید این بسته‌بندی‌ها، از مواد بازیافت‌پذیر استفاده شده است، از این رو، هیچ‌گونه آسیبی به محیط زیست نمی‌زنند. برند ایتالیایی Portrait Eyewear در استفاده از این ایده بسیار موفق بوده است. در بسته‌بندی محصولات این برند، از هیچ چسبی استفاده نشده است، از این رو، مشتری می‌تواند به راحتی، آن را باز کند.

بیشتر بخوانیم: کوریر سرویس چیست؟ معرفی خدمات شرکت‌های کوریر

5. بسته‌بندی فصلی را از یاد نبرید.

بسته‌بندی فصلی ایده بسیار خوبی برای فروشگاه‌های اینترنتی است. با تغییر فصل، تغییراتی در بسته‌بندی محصولات‌تان ایجاد کنید. ایجاد چنین تغییراتی باعث می‌شود ذهن مشتری درگیر پیش‌بینی ظاهر بسته‌بندی سفارش‌های آینده شود و منتظر تغییرات بماند. علاوه بر این‌ها، احتمال اینکه مشتری بسته‌بندی را نیز نگه دارد بیشتر خواهد شد، چرا که می‌داند این بسته‌بندی منحصر به یک فصل مشخص است و دیگر تکرار نخواهد شد.
با بسته‌بندی فصلی، برندتان همیشه برای مشتری تازه و هیجان‌انگیز باقی خواهد ماند.

6. طراحی داخل بسته‌بندی را جدی بگیرید.

از طراحی داخل بسته‌بندی غافل نشوید. برای مثال، می‌توانید داخل بسته‌بندی را به رنگ مختص به برندتان در بیاورید. لوکسیتان (L’Occitane) از مشهورترین برندهای فرانسوی لوازم آرایشی و بهداشتی است که آن را با بسته‌بندی‌های خلاقانه‌اش می‌شناسند. این برند برای فروش اینترنتی‌ محصولاتش نیز بسته‌بندی جذابی را طراحی کرده است.

L’Occitane

وقتی مشتریان بسته‌بندی قهوه‌ای رنگ محصول را باز می‌کنند، داخل آن طرحی زرد و سفید را مشاهده می‌کنند که محصولات در داخل آن قرار گرفته‌اند. علاوه بر آن، یک یاداشت تشکر نیز در داخل بسته‌بندی قرار دارد. این‌گونه بسته‌بندی‌های خلاقانه باعث ایجاد و تقویت تصویر برند (Brand Image) خواهد شد.

7. هویت برندتان در بسته‌بندی نمایان باشد

هویت برندتان باید در بسته‌بندی محصول‌تان منعکس باشد. برای مثال، می‌توانید لوگوی برندتان را روی بسته‌بندی محصول حک کنید. حتی می‌توانید لوگو را داخل جعبه نیز حک کنید. این کار باعث می‌شود برندتان بیشتر به چشم بیاید.
هزینه چاپ کردن برند داخل و بیرون بسته‌بندی کمی زیاد می‌شود، اما یادتان باشد هر چه بسته‌بندی محصول‌تان زیباتر و منحصربه‌فردتر باشد، احتمال اینکه مشتری تجربه آنباکس کردن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد بیشتر می‌شود.

8. از چسب‌ها و برچسب‌های خاص استفاده کنید.

استفاده از برچسب بر روی بسته بندی

برای بسته‌بندی محصول، از چسب‌ها و برچسب‌های خاص استفاده کنید. حتی می‌توانید لوگوی برندتان را روی آن‌ها حک کنید. هزینه این کار بسیار کمتر از هزینه چاپ لوگو روی بسته‌بندی و داخل آن است. بنابراین اگر به فکر کاهش هزینه بسته‌بندی محصول هستید، می‌توانید از این موارد استفاده کنید.

9. از بسته‌بندی برای ایجاد صمیمیت با مشتری استفاده کنید.

از بسته‌بندی برای ایجاد صمیمیت با مشتری استفاده کنید. اما چگونه؟ برای مثال، یک یادداشت تشکر در داخل بسته‌بندی قرار دهید یا یک هدیه کوچک داخل بسته‌بندی قرار دهید. به همین سادگی! اگر فروشگاه اینترنتی‌تان چندان بزرگ نیست و فرصت کافی در اختیار دارید، می‌توانید یادداشت‌ها را با دست خط خودتان بنویسید و حتی نام مشتری را نیز در آن درج کنید. همچنین می‌توانید یک کد یا کوپن تخفیف برای خرید بعدیشان داخل بسته‌بندی قرار دهید.
چنین روش‌های ساده و خلاقانه‌ای باعث حفظ ارتباط مشتری با شما و فروشگاه‌تان می‌شود. یادتان باشد که مشتری همیشه از دریافت هدیه‌های غیرمنتظره یا محصولی اضافه، هر چقدر کوچک، خوشحال خواهد شد و همچنین تجربه آنباکس کردن برایش به‌یادماندنی‌تر خواهد بود.

10. بسته‌بندی مقاوم انتخاب کنید.

هنگام انتخاب یا طراحی خلاقانه بسته‌بندی، باید به زیبایی و مقاومت به یک اندازه توجه داشته باشید. اگر بسته‌بندی شکیل و جذاب‌تان نتواند از محصول در برابر ضربه‌ها و خطرات محافظت کند، بالطبع، تجربه خوبی در مشتری ایجاد نخواهد شد.

استفاده از ضربه گیر در بسته بندی خلاقانه
بنابراین باید مطمئن شوید بسته‌بندی محصول آنقدر محکم است که در زنجیره تأمین (supply chain)، محصول‌تان سالم و ایمن باقی خواهد ماند. اما منظور از بسته‌بندی مقاوم چیست؟ زمانی می‌گوییم بسته‌بندی مقاوم است که حتی اگر بیفتد یا تحت فشار قرار بگیرد، محصول داخل آن آسیبی نمی‌بینید.

11. در استفاده از ضربه‌گیر زیاده‌روی نکنید.

در بسته‌بندی محافظتی (Protective Packaging)، از یک سری از ابزارهای ضربه‌گیر، مثل نایلون حبابدار و پد فومی، استفاده می‌کنیم تا محصول در برابر ضربه و آسیب مقاوم شود. اما یادتان باشد که در کاربرد این ضربه‌گیرها نباید زیاده‌روی کنید، چرا که هیچ کمکی به افزایش ایمنی محصول نمی‌کند و علاوه بر آن، تجربه آنباکس کردن را نیز برای مشتری ناخوشایند می‌کند. طبیعتاً هیچ مشتری‌ای دوست ندارد آنباکس کردن محصولش بیست دقیقه طول بکشد. در کنار همه این موارد، مواد زیادی نیز هدر خواهد رفت.
اگر در انتخاب سایز بسته‌بندی دقت کنید، دیگر مجبور نخواهید شد فضای خالی را با ضربه‌گیرهایی مانند کاغذ، فوم یا نایلون پر کنید.

12. راه‌های ارتباطی ایجاد کنید.

راه های ارتباطی بر روی بسته بندی

یادتان باشد که بسته‌بندی محصول نباید فقط حاوی محصول باشد، بلکه باید اطلاعاتی مانند آدرس وب‌سایت و پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی‌تان نیز در آن وجود داشته باشد. وجود چنین اطلاعاتی در بسته‌بندی باعث می‌شود مشتری برای خرید مجدد از شما یا حداقل حفظ ارتباطش با برندتان تشویق شود.

سخن پایانی
تا به اینجا، با اصول طراحی بسته‌ بندی خلاقانه برای فروشگاه‌های اینترنتی آشنا شدید. بسته‌بندی اولین مواجهه فیزیکی مشتری با برند شما است، از این رو، اهمیت بسیاری دارد و باید با ریزبینی و دقت کامل طراحی و انتخاب شود. در واقع، بسته‌بندی آنقدر اهمیت دارد که باید در طراحی آن به اندازه طراحی جزئیات محصول دقت کنید. هنگام طراحی بسته‌بندی، به دو عنصر زیبایی و مقاومت به یک اندازه توجه داشته باشید تا بتوانید از هر لحاظ، توجه و رضایت مشتری را جلب کنید. با رعایت این باید و نبایدها در طراحی و انتخاب بسته‌بندی، می‌توانید تجربه خوشایندی در مشتری ایجاد کنید، امنیت محصول را افزایش دهید، مشتری را به خرید مجدد تشویق کنید و حتی ارتباط ماندگاری را با وی برقرار کنید. اگر در طراحی بسته‌بندی دقت و خلاقیت به خرج دهید، احتمال وفاداری مشتری به برندتان و ماندگاری ارتباط‌شان با شما به مراتب افزایش خواهد یافت.

 

چه میزان از این مقاله لذت بردید

اشتراک گذاری

چیتاپست

اولین سامانه هوشمند ارسال بسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *