جستجوی مقالات

راهنمای گام به گام بسته‌ بندی کتاب برای پست

ارسال توسط چیتاپست
23 مرداد 1403 زمان مطالعه :
11
دقیقه
0
راهنمای گام به گام بسته‌ بندی کتاب برای پست

موقعیت‌های بسیاری پیش می‌آید که مجبورید کتابی را پست کنید و بالطبع، باید آن را بسته‌ بندی کنید تا سالم به مقصد برسد. برای مثال، اگر کتاب‌فروشی آنلاین دارید، قصد ارسال سفارشات مشتریان خود را دارید و یا قصد دارید که یک کتاب را به عنوان هدیه به دوست خود ارسال کنید؛ دقیقاً همان موقعی که تصمیم‌تان برای ارسال جدی می‌شود، متوجه خواهید شد که بسته‌ بندی کتاب چندان کار راحتی نیست و صرفاً نمی‌توانید کتاب را داخل جعبه قرار دهید و ارسال کنید. کتاب از آن مرسولاتی است که خیلی محکم به نظر می‌رسد و بسیاری از اشخاص گمان می‌کنند در روند ارسال، هیچ آسیبی نمی‌بیند و نیاز به بسته‌ بندی خاصی ندارد، اما باید بدانید که اصلاً این‌طور نیست! کتاب بسیار حساس است و بسته‌بندی آن بسیار مهم است، چرا که باعث می‌شود مرسوله در مسیر ارسال آسیب نبیند و صحیح و سالم به دست گیرنده برسد. اگر فروشگاه آنلاین کتاب دارید، قرار است کتابی را به عنوان هدیه ارسال کنید یا این‌که کتابی کمیاب یا قدیمی را برای شخصی ارسال کنید، باید ترفندهای بسته‌ بندی کتاب برای پست را بشناسید، سپس اقدام به ارسال آن کنید.
در این مطلب، هر آنچه باید در مورد بسته‌بندی کتاب برای پست برای‌تان خواهیم گفت.

چرا بسته‌ بندی کتاب برای پست مهم است؟

اگر قصد ارسال کتاب را دارید، باید بسته‌ بندی آن را خیلی جدی بگیرید، چرا که بسته‌ بندی دقیقاً همان چیزی است که کتاب شما را از باد، باران، برف، ضربه و هر آسیب دیگری در امان نگه می‌دارد و صحیح و سالم به دست گیرنده می‌رساند. اگر صاحب فروشگاه آنلاین کتاب هستید یا این‌که قصد دارید کتابی را به عنوان هدیه برای دوست‌تان ارسال کنید، بالطبع، دوست دارید گیرنده را با تحویل کتابی سالم و تمیز خوشحال کنید! گم شدن، پاره شدن یا خیس شدن کتاب در روند ارسال و تحویل اصلاً خوشایند نیست و بسته‌ بندی اصولی و با مواد مناسب، می‌تواند احتمال این آسیب دیدن را به حداقل برساند. بنابراین بسته‌ بندی کتاب اهمیت بسیار زیادی در روند ارسال و تحویل دارد و باید آن را به شیوه درست انجام دهید.

مراحل بسته‌ بندی کتاب برای پست

بسته‌ بندی کتاب برای پست

بسته‌ بندی کتاب برای پست یک سری مراحل مشخص دارد که باید آن‌ها را با دقت و با استفاده از لوازم و ابزاهای درست انجام دهید. در ادامه، در مورد لوازم مناسب برای بسته‌ بندی کتاب و مراحل و شیوه انجام آن برای‌تان خواهیم گفت.

1. لوازم بسته‌ بندی کتاب را تهیه کنید

اولین و یکی از مهم‌ترین مراحل بسته‌بندی کتاب برای پست انتخاب ابزار و لوازم مناسب و باکیفیت است. برای مثال، برای بسته‌ بندی کتاب، به هیچ وجه به سراغ جعبه‌های کهنه نروید، بلکه از جعبه‌های سالم و محکم استفاده کنید. در واقع، هنگام بسته‌بندی کتاب، باید مطمئن شوید جای کتاب امن است و هیچ چیز داخل بسته‌ نفود نمی‌کند و کتاب داخل جعبه جابه‌جا یا خم نمی‌شود. اگر در بسته‌ بندی کتاب، از لوازم مناسب و باکیفیت استفاده کنید، خیال‌تان از این بابت راحت خواهد بود.
پیش از آن‌که شروع به بسته‌ بندی کنید، لوازم زیر را تهیه کنید:

  • کاغذ بسته‌ بندی
  • پلاستیک حبابدار
  • مقوا
  • نوارچسب و چسب کارتن
  • پاکت متالایز یا پاکت سه لایه نایلون مشکی
  • فوم ضربه‌گیر
  • جعبه مناسب برای بسته‌بندی
  • قیچی

از همه این ابزار به ترتیب در مراحل مختلف بسته‌ بندی کتاب استفاده خواهید کرد.

2. کاغذ بسته‌ بندی را دور تا دور کتاب بپیچید

تک تک کتاب‌ها را در کاغذهای بسته‌ بندی قرار دهید. بهتر است کاغذهای ضخیم را انتخاب کنید تا گوشه‌های تیز کتاب باعث پاره شدن آن نشود. کاغذ کرافت (Kraft paper) از بهترین انواع کاغذ بسته‌ بندی است، زیرا بازیافت‌پذیر و بسیار مقرون به صرفه است. برخی از اشخاص ترجیح می‌دهند به جای کاغذ بسته‌ بندی از روزنامه استفاده کنند، اما یادتان باشد که ممکن است جوهر نوشته‌های روزنامه جلد کتاب را کثیف کند. حتی توصیه‌ می‌کنیم از کاغذهای طرح‌دار بسته‌ بندی نیز استفاده نکنید تا جلد کتاب تمیز باقی بماند.
پس از آن‌که کتاب را داخل کاغذ بسته‌ بندی قرار دادید، برای محکم‌کاری، می‌توانید گوشه‌های کتاب را با نوار چسب بپوشانید تا اصلاً پاره نشود.

3. کتاب را داخل پلاستیک حبابدار دهید

پس از کاغذ بسته‌ بندی، نوبت به پلاستیک حبابدار یا بابل رپ (Bubble Wrap) می‌رسد. پلاستیک حبابدار همان نایلون‌ حبابداری است که از آن به عنوان ضربه‌گیر در بسته‌ بندی انواع محصول استفاده می‌‌کنیم. پس از آن‌که کتاب را داخل کاغذ بسته‌ بندی قرار دادید، دور تا دو آن را پلاستیک حبابدار بپیچید و برای محکم‌کاری، دورتادور آن را با نوار چسب بپوشانید تا باز نشود. این پلاستیک‌ها از کتاب‌های‌تان در برابر ضربه مراقبت می‌کنند.
اگر قرار است کتابی کمیاب یا قدیمی را بسته‌ بندی کنید، بهتر است چندین لایه از این پلاستیک حبابدار را دورتادور کتاب‌تان بپیچید.

4. از پلاستیک بسته‌ بندی کتاب استفاده کنید

اگر می‌خواهید کتاب یا کتاب‌های‌‌تان از رطوبت کاملاً در امان باشد، می‌توانید از پلاستیک بسته‌ بندی کتاب استفاده کنید. این نوع پلاستیک برای کتاب‌هایی در ابعاد مختلف قابل استفاده است. پاکت نایلون مشکی و پاکت متالایز نیز از گزینه‌های مناسب برای بسته‌ بندی کتاب و محافظت از آن در برابر رطوبت هستند.

5. کتاب را داخل جعبه بسته‌ بندی قرار دهید

و اما می‌رسیم به انتخاب جبعه برای بسته‌ بندی کتاب! کارتن‌های کیبوردی و کشویی نیز از گزینه‌های مناسب برای بسته‌ بندی کتاب هستند. این نوع جعبه‌ها از کتاب‌های شما مراقبت می‌کنند و علاوه بر آن، باز کردن‌شان نیز برای گیرنده چندان کار دشواری نیست. هنگام انتخاب جعبه برای بسته‌ بندی کتاب، بهتر است به سراغ جعبه‌هایی برود که سایز آن از اندازه کتاب‌تان بزرگ‌تر است. کتاب را داخل جعبه قرار دهید و فضای خالی بین کتاب و بدنه جعبه را با فوم‌های ضربه‌گیر بپوشانید تا کتاب در اثر ضربه‌های احتمالی هیچ آسیبی نبیند. در استفاده از مواردی مانند ضربه‌گیر زیاده‌روی کنید، چرا که باعث افزایش وزن مرسوله‌تان می‌شود و در پی افزایش وزن، هزینه ارسال کتاب افزایش پیدا می‌کند.
هنگام انتخاب جعبه برای بسته‌ بندی کتاب، نکات زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • جعبه‌های محکم را انتخاب کنید تا در فرآیند جابه‌جایی پاره نشود.
  • دور تا دور جعبه را چسب کارتن بزنید تا در روند جابه‌جایی و ارسال، باز یا پاره نشود.
  • به جای این‌که چندین کتاب را در یک جعبه قرار دهید، تعداد جعبه‌ها را افزایش دهید.
  • اگر قرار است چند کتاب را داخل یک بسته‌ بندی قرار دهید، بهتر است بین کتاب‌ها یک لایه محافظ قرار دهید تا با یکدیگر برخورد نداشته باشند و آسیب نبینند.

نحوه محاسبه هزینه ارسال کتاب

عوامل مختلفی در تعیین هزینه ارسال کتاب نقش دارند: وزن، حجم، ابعاد، مقصد یا مسافت، سرعت ارسال و روش ارسال. علاوه بر این موارد، هزینه‌هایی مانند بیمه، بسته‌ بندی و خدمات رهگیری مرسوله نیز به هزینه ارسال کتاب اضافه می‌شود. همچنین اگر وزن مرسوله از یک حد مشخصی بیشتر شود، برخی از کوریر سرویس‌ها هزینه اضافه‌ای را بابت اضافه بار دریافت می‌کنند.
با شناخت عوامل اثرگذار بر هزینه ارسال کتاب، می‌توانید تصمیم درستی بگیرید و هزینه ارسال مرسوله پستی را مدیریت و بهینه‌سازی کنید.

در مطلب ۹ عامل اثرگذار بر تعیین هزینه ارسال بسته در وبلاگ چیتاپست در این باره مفصل صحبت کرده‌ایم.

کاهش هزینه بسته‌ بندی کتاب برای پست

 

هزینه ارسال کتاب می‌تواند بالا باشد، به خصوص اگر کتاب سنگین باشد یا این‌که قصد ارسال بسته به شهرستان را داشته باشید. اگر به فکر کاهش هزینه ارسال کتاب هستید، یک سری راهکارها وجود دارد که در ادامه، آن‌ها را برای‌تان گفته‌ایم.

1. در انتخاب لوازم بسته‌ بندی کتاب دقت کنید

ضربه‌گیرهایی مثل بالشتک‌های سفید رنگ گران هستند، از این رو، بهتر است در استفاده از ضربه‌گیرها زیاده‌روی نکنید و در حد لازم، از آن‌ها استفاده کنید.

2. وزن مرسوله را کنترل کنید

عوامل مختلفی باعث افزایش وزن مرسوله‌تان می‌شوند، برای مثال، زیاده‌روی در استفاده از ضربه‌گیرها! از این رو، بهتر است به جای این‌که کتاب را در جعبه خیلی بزرگ قرار دهید و بعد مجبور شوید فضای خالی زیادی را با ضربه‌گیر پر کنید، از همان ابتدا، در انتخاب سایز جعبه دقت کنید.

3. لوازم بسته‌ بندی کتاب را به صورت عمده خریداری کنید

اگر کارتان فروش کتاب است و به طور مرتب، کتاب ارسال می‌کنید، با خرید لوازم بسته‌ بندی کتاب به صورت عمده، هزینه‌های‌تان به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

بسته بندی کتاب در فروشگاه‌های آنلاین

کتاب

بسیاری گمان می‌کردند که با پیدایش و رواج کتاب‌های الکترونیک و کتاب‌های صوتی تقاضا برای کتاب کاغذی کاهش خواهد یافت، اما جالب است بدانید که دسترسی آسان به اینترنت و امکان فروش آنلاین باعث افزایش تقاضای خرید کتاب شد. در سال 2021، 826 میلیون جلد کتاب فقط در آمریکا به فروش رفته است و این آمار 9% بیشتر از سال قبل بوده است. بنابراین کتاب‌های کاغذی هنوز پرطرفدار هستند و بسیاری از نشرهای بزرگ در ایران و خارج از ایران خدمات فروش آنلاین کتاب را به مشتریان‌شان ارائه می‌دهند و فروشگاه‌های آنلاین بسیاری نیز برای فروش کتاب تأسیس شده است.
اگر صاحب فروشگاه آنلاین هستید و باید روزانه، کتاب‌های زیادی را برای مشتریان‌تان کنید، می‌توانید به طور کلی، روند بسته‌ بندی و ارسال کتاب را برون‌سپاری کنید. برخی از کوریر سرویس‌ها، علاوه بر خدمات ارسال کتاب، سرویس بسته‌ بندی کتاب را نیز به مشتریان‌شان ارائه می‌دهند. بدین ترتیب، دیگر لازم نیست به فکر تهیه لوازم و ابزارهای بسته‌ بندی کتاب و یادگیری شیوه بسته‌ بندی کتاب برای پست باشید، بلکه می‌توانید کل این روند را به کوریر سرویس بسپارید و خودتان کل تمرکزتان را روی کسب و کارتان و گسترش و پیشرفت آن بگذارید.

در انتخاب کوریر سرویس برای ارسال کتاب دقت کنید

هنگام انتخاب کوریر سرویس برای ارسال کتاب بسیار دقت کنید. کوریر سرویسی را انتخاب کنید که در تحویل سالم و به موقع خوشنام باشد، هزینه ارسال و بسته‌ بندی کتاب در آن معقول باشد، مرسوله‌تان را بیمه کند و در صورت گم شدن یا آسیب دیدن آن، خسارت را جبران کند و امکان رهگیری مرسوله را نیز برای‌تان فراهم کند. بدین ترتیب، خیال‌تان از هر بابت راحت خواهد بود.
سخن آخر
تا به این‌جا، با نحوه بسته‌ بندی کتاب برای پست و اهمیت آن آشنا شدید. در قدم اول، در انتخاب لوازم بسته‌ بندی کتاب دقت کنید و به سراغ انواع باکیفیت آن بروید. کاغذ بسته‌ بندی، پلاستیک حبابدار، فوم ضربه‌گیر، پاکت متالایز، پلاستیک بسته‌ بندی کتاب، چسب و جعبه از مهم‌ترین لوازم بسته‌ بندی کتاب هستند و باید در انتخاب‌شان بسیار دقت کنید. پس از تهیه لوازم، مراحل بسته‌ بندی کتاب را به ترتیب و به شیوه اصولی انجام دهید. با بسته‌ بندی کتاب به شیوه اصولی و با استفاده از ابزارهای مناسب، می‌توانید از کتاب‌تان در برابر هر گونه آسیب و رطوبت مراقبت کنید.

چه میزان از این مقاله لذت بردید

اشتراک گذاری

چیتاپست

اولین سامانه هوشمند ارسال بسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *