جستجوی مقالات

کد رهگیری مرسوله چیست و در صورت فراموشی چکار کنیم؟

ارسال توسط چیتاپست
16 تیر 1403 زمان مطالعه :
11
دقیقه
0
کد رهگیری مرسوله چیست و در صورت فراموشی چکار کنیم؟

فرقی نمی‌کند قرار است یک مرسوله ارسال کنید یا این‌که صاحب کسب و کاری هستید و قصد دارید چندین بسته را برای مقاصد مختلف ارسال کنید، در هر صورت، می‌توانید با استفاده از کد رهگیری، وضعیت هر مرسوله‌ای را پیگیری کنید. حتی مشتری نیز می‌تواند کد رهگیری را در اختیار داشته باشد و این روند را مشاهده کند. خوب می‌دانید که اگر مشتری در جریان زمان دقیق تحویل مرسوله و روند ارسال قرار بگیرد، بالطبع، خیالش از بابت دریافت راحت خواهد بود و در نتیجه، تجربه خوشایندی از خرید کردن از برند شما برایش رقم خواهد خورد. اهمیت ایجاد تجربه مثبت در مشتری نیز بر هیچکس پوشیده نیست. به همین سادگی، سیستم رهگیری مرسوله پستی می‌تواند به رونق کسب و کارتان کمک کند.

اما شماره مرسوله چیست؟ چگونه آن را دریافت کنیم؟ در صورت فراموشی کد رهگیری چه کنیم؟
در این مطلب، هر آنچه باید در مورد کد رهگیری مرسوله بدانید برای‌تان خواهیم گفت.

رهگیری مرسوله پستی چیست؟

رهگیری (Tracking) به معنای آگاهی از وضعیت مرسوله پستی در هر لحظه است. در واقع، رهگیری مرسوله پستی به کاربران اجازه می‌دهد تا از جابه‌جایی مرسوله از نقطه‌ای به نقطه دیگر یا از مرحله‌ای به مرحله دیگر مطلع شوند. کوریر سرویس‌ ها کد رهگیری مرسوله را در اختیار کاربران‌شان قرار می‌دهند تا از طریق آن، بتوانند از وضعیت ارسال بسته پستی مطلع شوند. جالب است بدانید رهگیری مرسوله پستی در روند سفارش‌گردانی (Fulfillment) آنقدر مهم است که eBay، از اولین شرکت‌‌های تجارت الکترونیک، فروشندگان را ملزم کرده است کد و اطلاعات رهگیری 90% از مرسولات را در اختیار مشتریان قرار دهند تا آن‌ها را در رده فروشندگان برتر قرار دهد.

تاریخچه کد رهگیری مرسوله پستی

فدکس

در حوالی دهۀ 1970، شرکت بین‌المللی فدکس (FedEx) برای اولین بار از کد رهگیری پستی استفاده کرد تا از این طریق، احاطه بیشتری روی روند ارسال و تحویل مرسوله‌ها داشته باشد. چندی نگذشت که فدکس امکان استفاده از این نوآوری را برای مشتریانش نیز فراهم کرد و خیلی زود، با استقبال آنان نیز رو به رو شد. در آن زمان، ایجاد شماره مرسوله و استفاده از آن مزایای بسیاری برای شرکت پست فدکس و مشتریان آن داشت.

برای مثال:

  • اطلاعات بیشتری را در مورد خط عرضه (supply line) در اختیار کسب و کارها قرار می‌داد.
  • مشتریان در جریان روند ارسال و تحویل مرسوله پستی‌تان قرار می‌گرفتند و همین مسئله سبب بهبود تجربه بعد از خرید (post-purchase experience) در آنان شد.

امکان رهگیری مرسوله پستی پیشرفت چشم‌گیری در آن زمان بود، چرا که اطلاعات ارزشمندی را در مورد روند ارسال مرسوله و زمان تقریبی تحویل آن در اختیار مشتریان قرار می‌داد.
سیستم رهگیری پست منافع بسیاری نیز برای شرکت‌های پست داشت، چرا که با ایجاد حس امنیت و اعتماد بیشتر در مشتریان، سبب افزایش تقاضا برای ارسال بسته به شهرستان و حتی خارج از کشور شد. در نتیجه، کد رهگیری پستی تبدیل به جزو لاینفک خدمات پستی شد و کاربرد و محبوبیت آن تا به امروز نیز، همچنان ادامه دارد. امروز دیگر فرقی نمی‌کند که قرار است کاربری ارسال بسته پستی به شهرستان را دارد یا این‌که می‌خواهد یک ارسال درون شهری انجام دهد، در هر صورت، همه کاربران می‌توانند کد رهگیری بسته پستی‌شان را در اختیار داشته باشند و وضعیت مرسوله‌شان را پیگیری کنند.

کد رهگیری مبتنی بر وب

کد رهگیری مبتنی بر وب

با رواج استفاده از اینترنت در میان کاربران، رهگیری مرسولات پستی نیز آسان‌تر و مقرون‌به صرفه‌تر شد. پیش از آن، کاربران برای آگاهی از وضعیت مرسوله پستی‌شان، باید با شرکت پست تماس می‌گرفتند، کد رهگیری پستی را در اختیارشان قرار می‌دادند تا در نهایت، اطلاعات لازم را دریافت می‌کنند. اما پس از آن‌که دسترسی به اینترنت برای مردم فراهم شد، انقلابی در حوزه رهگیری مرسوله پستی رخ داد. شرکت UPS اولین شرکتی بود که امکان رهگیری مبتنی بر وب را برای کاربرانش فراهم کرد. از سال 1995 تا 1999، به بیش از سه میلیون مرتبه رسید. طولی نکشید که کوریر سرویس‌ها و شرکت‌های بزرگ پستی نیز امکان رهگیری آنلاین یا ردیابی مبتنی بر وب را برای کاربران‌شان فراهم کردند.

سیستم رهگیری چند کوریری (multi-courier tracking) چیست؟

سیستم و کد رهگیری مرسوله پستی بخشی از خدمات کوریر سرویس‌ها است. امروز، بزرگ‌ترین کوریر سرویس‌های جهان، از جمله UPS، DHL، TNT و 4PX، از سیستم رهگیری پستی استفاده می‌کنند. با پیشرفته‌تر شدن و گسترش خدمات این شرکت‌ها، این سیستم نیز پیشرفته‌تر می‌شود. رهگیری چند کوریری (multi-courier tracking) نمودی از همین پیشرفت است.

شرکت دی اچ ال
رهگیری چند کوریری زمانی به کار می‌آید که قرار است چند شرکت کوریر سرویس در ارسال مرسولات پستی همکاری کنند. مشتریان با در اختیار داشتن این کد رهگیری، می‌توانند روند جابه‌جایی مرسوله‌شان را در میان کوریر سرویس‌ها نیز مشاهده کنند. در واقع، زمانی که یک کوریر سرویس مرسوله یا مرسولات پستی را به کوریر سرویس دیگر تحویل می‌دهد، مشتری در جریان قرار می‌گیرد. شرکت Ship24 از شرکت‌های پیشرو در ارائه این سرویس و استفاده از این سیستم است.

مزایای سیستم رهگیری پستی

  • سیستم رهگیری پستی برای کسب و کارها و مشتریان‌شان به یک اندازه سودمند بوده است.
  • پیش از پیدایش سیستم رهگیری و فراگیر شدن استفاده از آن، گم شدن مرسوله پستی چندان چیز عجیبی نبود، اما پس از ان، امنیت مرسوله‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافت. به عبارت ساده، کد رهگیری پستی ضامن امنیت مرسوله بود.

رهگیری مرسولات در ارسال بین‌المللی

اما آیا امکان پیگیری مرسولات در ارسال بین‌المللی وجود دارد؟ بله! کوریر سرویس‌هایی که سرویس ارسال بین‌المللی ارائه می‌دهند کد رهگیری مرسولات پستی را نیز در اختیارتان قرار می‌دهند. بدین ترتیب، می‌توانید از وضعیت مرسوله پستی‌تان در هر نقطه از جهان آگاه باشید. برخی از کوریر سرویس‌ها نیز امکان رهگیری آنلاین مرسوله پستی را برای هر دو طرف گیرنده و فرستنده در هر دو کشور فراهم کرده‌اند.

چگونه از کد رهگیری مرسوله پستی استفاده کنیم؟

چگونگی استفاده از کد رهگیری مرسوله پستی

و اما چگونه با کد رهگیری مرسوله پستی را پیگیری کنیم؟ وقتی سفارش‌تان را در سایت ارسال مرسوله پستی ثبت می‌کنید و مرسوله را به کوریر سرویس تحویل می‌دهید، کد رهگیری یا شماره مرسوله در اختیارتان قرار می‌گیرد. معمولاً شرکت‌‌های کوریر سرویس این کد را از طریق پیامک یا ایمیل برای‌تان ارسال می‌کنند.
پس از دریافت کد رهگیری مرسوله پستی، می‌توانید با مراجعه به وبسایت یا اپلیکیشن کوریر سرویس مورد نظرتان، وضعیت مرسوله پستی را پیگیری کنید. در واقع، باید وارد وبسایت یا اپلیکیشن شوید، کد را وارد کنید تا متوجه شوید مرسوله در کدام مرحله ارسال و تحویل است.
هنگام استفاده از کد رهگیری، به این نکته توجه داشته باشید که اگر دقیقاً بعد از گرفتن کد رهگیری مرسوله پستی، نتوانستید مرسوله‌تان را پیگیری کنید، نگران نشوید، چرا که گاهی دسته‌بندی، وزن کردن و آماده‌سازی مرسوله برای ارسال طول می‌کشد.

بیشتر بخوانیم: 7 دلیل نرسیدن مرسوله پستی

در صورت فراموشی کد رهگیری مرسوله پستی چه کنیم؟

فراموشی کد رهگیری

وقتی کد رهگیری مرسوله پستی را فراموش می‌کنید، با توجه به سیستم پشتیبانی کوریر سرویس مورد نظرتان، می‌توانید آن را مجددا بازیابی کنید. برای مثال، می‌توانید با مرکز پشتیبانی و ارتباط با مشتریان کوریر سرویس تماس بگیرید، اطلاعات لازم از قبیل کد ملی، آدرس و ارائه دهید و در نهایت، کد رهگیری را دریافت کنید.

پیگیری مرسوله پستی با کد ملی

با استفاده از کد ملی نیز می‌توانید یک سری مرسولات پستی خاص را پیگیری کنید. اگر قرار است سازمانی مرسوله‌هایی را مانند کارت سوخت، کارت خودرو، گواهینامه رانندگی، اسناد مربوط به نظام وظیفه و مواردی از این دست را برای‌تان ارسال کند، می‌توانید وارد وبسایت پست ناجا، به آدرس najatracking.post.ir شوید، نوع سندتان را مشخص کنید، سپس کد ملی‌تان را وارد کنید و وضعیت مرسوله‌تان را پیگیری کنید. یادتان باشد که استفاده از این سیستم برای مرسولات معمولی پستی قابل استفاده نیست.

رهگیری مرسولات پستی در چیتاپست

و اما می‌رسیم به رهگیری مرسوله پستی در چیتاپست! وقتی ارسال مرسوله پستی‌تان را به چیتاپست می‌سپارید، بعد از ثبت سفارش تا زمان تحویل بسته به مقصد، پیامک‌های اطلاع‌رسانی مختلفی برای شما ارسال می‌شود که همان اولین پیامک حاوی کد رهگیری و لینک رهگیری بسته می باشد که با کلیک بر روی لینک می‌توانید وضعیت لحظه‌ای بسته را مشاهده بفرمایید. سه پیامک برای‌تان ارسال خواهد شد:
در چیتاپست، رهگیری مرسوله پستی به دو شیوه انجام می‌شود:

1. رهگیری آنلاین مرسولات پستی

با قابلیت رهگیری آنلاین بسته پستی، می‌توانید هر لحظه، وضعیت مرسوله پستی‌تان را پیگیری کنید. برای استفاده از این قابلیت، می‌توانید وارد بخش رهگیری بسته در وبسایت چیتاپست شوید و وضعیت مرسوله‌تان را پیگیری کنید. اگر از اپلیکیشن چیتاپست استفاده کنید، می‌توانید با وارد کردن بارکد یا شماره فاکتور، وضعیت بسته‌تان را بررسی کنید.

2. رهگیری همزمان مرسولات پستی

امکان رهگیری همزمان مرسولات پستی نیز در چیتاپست وجود دارد. اگر پنل اختصاصی کسب و کارتان را در وبسایت چیتاپست ایجاد کنید، می‌توانید در آن، سفارش‌های‌تان را به صورت گروهی، ثبت کنید و از طریق اکسل، در 24 ساعت شبانه روز و همه ایام هفته، سفارش‌های‌تان را، به صورت گروهی، ردیابی کنید.
در صورت فراموشی کد رهگیری، می‌توانید با پشتیبانی چیتاپست تماس بگیرید و کد رهگیری مرسوله‌تان را دریافت کنید.

سیستم رهگیری مرسوله پستی در آینده

سیستم رهگیری مرسولات پستی همواره در حال پیشرفت و تکامل است و در آینده، مواردی مانند بارکدهای خطی 1D (1D linear barcodes) و بارکدهای ماتریس 2D (2D matrix barcodes) وارد سیستم رهگیری پستی خواهند شد.

با چنین پیشرفت‌هایی، در آینده‌ای نه چندان دور، کاربران می‌توانند  با استفاده از سیستم رهگیری پستی، روند ارسال مرسوله‌تان را به صورت زنده (live) مشاهده کنند، در جریان دمای هوای محیط قرار گرفتن، فشار وارد بر مرسوله‌شان و میزان نور موجود در محیط مرسوله‌شان قرار بگیرند. این امکانات برای کسب و کارهایی که اجناس شکستنی، گل و گیاه و محصولات تازه و فاسدشدنی به بازار عرضه می‌کنند بسیار مطلوب است.

سخن آخر

تا به این‌جا با کد رهگیری مرسوله پستی آشنا شدید. کد رهگیری یا شماره مرسوله را شرکت‌های کوریر سرویس و شرکت پست و دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات لجستیک در اختیار مشتریان‌شان قرار می‌دهند تا از این طریق، آنان را در جریان روند جابه‌جایی و ارسال مرسوله پستی‌ قرار دهند. مشتریان این شرکت‌ها، با در اختیار داشتن کد رهگیری پستی، می‌توانند شاهد سفر مرسوله‌ پستی‌شان از مبدأ به مقصد نهایی باشند. پس از دریافت کد رهگیری مرسوله پستی، می‌توانید وارد سامانه ارسال مرسولات پستی، وبسایت یا اپلیکیشن کوریر سرویس مورد نظرتان شوید، آن را وارد کنید و بدین ترتیب، در جریان وضعیت ارسال مرسوله‌تان قرار بگیرید. در صورت فراموشی کد رهگیری مرسوله پستی، اصلاً لازم نیست نگران باشید، چرا که با تماس با کوریر سرویس، می‌توانید به راحتی، آن را بازیابی کنید. کد رهگیری مرسوله پستی، از زمان پیدایشش تا به امروز، اعتماد مشتریان را به روند ارسال و تحویل افزایش داده است و عده بیشتری را به سوی استفاده از این خدمات سوق داده است. با دریافت کد رهگیری مرسولات پستی و استفاده از آن، خیال‌تان از بابت ارسال مرسوله و زمان تحویل آن به گیرنده راحت خواهد بود.

چه میزان از این مقاله لذت بردید

اشتراک گذاری

چیتاپست

اولین سامانه هوشمند ارسال بسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *