جستجوی مقالات

7 دلیل نرسیدن مرسوله پستی

ارسال توسط چیتاپست
09 تیر 1403 زمان مطالعه :
11
دقیقه
0
7 دلیل نرسیدن مرسوله پستی

مرسوله پستی به دستم نرسیده! از آن جمله‌هایی که می‌تواند موجب نگرانی و آزار صاحبان یا کارکنان کسب و کارهای الکترونیک شود. اگر صاحب کسب و کار یا فروشگاهی آنلاین هستید، پس کارتان با ارسال مرسوله پستی گره خورده است و به خوبی می‌دانید که نرسیدن مرسوله پستی باعث سرخورده شدن مشتری و روگردانی‌اش از برندتان خواهد شد. هیچ کسی هم دوست ندارد تجربۀ ناخوشایندی را برای مشتری‌اش رقم بزند و به تبع آن، برندش را بدنام کند. اما دلایل نرسیدن مرسوله پستی چیست؟ دلایل متعددی در پس نرسیدن مرسوله پستی وجود دارد که برخی از آن‌ها ناشی از یک خطای ساده هستند. حتی گاهی سیستم ردیابی مرسوله حاکی از رسیدن مرسوله به مقصد است، اما ناگهان با شکایت از نرسیدن مرسوله پستی مواجه خواهید شد. آگاهی از عوامل دخیل در نرسیدن مرسوله و از بین بردن آن‌ها باعث می‌شود کار به شکایت از نرسیدن مرسوله پستی و پیگیری نرسیدن آن‌ها نرسد.
در این مطلب، هر آنچه باید در مورد دلایل نرسیدن مرسوله و نحوه پیگیری نرسیدن آن بدانید برای‌تان خواهیم گفت.

مهم ترین دلایل نرسیدن مرسوله پستی

وقتی بسته پستی به مقصد نمی‌رسد، عوامل متعددی در این بین دخیل هستند. برخی از این عوامل ناشی از خطاهای مشتری است و برخی دیگر خطاهای شرکت‌های پستی. با شناخت دلایل نرسیدن مرسوله پستی، می‌توانید احتمال نرسیدن آن را به حداقل برسانید.
در ادامه، از مهم‌ترین آن‌ها برای‌تان خواهیم گفت.

1. درج آدرس اشتباه یا ناقص

آدرس اشتباه

یکی از مهم‌ترین دلایل نرسیدن مرسوله پستی درج آدرس اشتباه یا ناقص است. وقتی آدرس اشتباهی را بنویسید، آدرس را کامل ننویسید یا کد پستی را اشتباهی وارد کنید، طبعاً مرسوله پستی‌تان به دست گیرنده نخواهد رسید. هنگام نوشتن آدرس گیرنده، حتماً آن را مجدداً بررسی کنید و از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

2. عدم حضور گیرنده در مقصد

اگر گیرنده هنگام رسیدن مرسوله در مقصد نباشد، بالطبع، مرسوله برگشت می‌خورد و به دستش نمی‌رسد. برخی از شرکت‌های کوریر سرویس، برای از بین بردن این مشکل، گزینه تحویل در پنجره زمانی انتخابی مشتری را برای کاربران‌شان در نظر گرفته‌اند. در این روش، مشتری بازه زمانی خاصی را مشخص می‌کند که طی آن، در مقصد حضور دارد. بدین ترتیب، احتمال برگشت خوردن مرسوله تقریباً به صفر خواهد رسید.

3. ارسال مرسوله به آدرس اشتباه

ارسال بسته

گاهی مرسوله اشتباهاً به آدرس دیگری ارسال می‌شود و شخص دیگری آن را تحویل می‌گیرد. آدرس اشتباهی لزوماً شهر دیگر یا محله دیگر نیست، ممکن است همسایه‌تان باشد. در چنین مواردی، سند تأییدیه دریافت سفارش (proof of delivery) بسیار کارگشا خواهد بود، چرا که گیرنده دریافت مرسوله پستی را تأیید کرده است و نام وی نیز در آن درج شده است. سند الکترونیک تأییدیه سفارش (electronic Proof of Delivery) یا به اختصار ePOD نیز نوع الکترونیک سند تأییدیه دریافت سفارش است. با استفاده از این گزینه‌ها، می‌توانید با خیال آسوده، وضعیت مرسوله‌تان را پیگیری کنید.

4. وجود مشکلات لجستیک

گاهی وجود مشکلات لجستیک باعث تأخیر در تحویل یا نرسیدن مرسوله پستی خواهد شد. برای مثال، تأخیر در ارسال مرسوله و وقوع اتفاقاتی مثل بارش برف و باران یا ایجاد ترافیک سنگین باعث تأخیر در تحویل مرسوله خواهد شد. اگر برای ارسال مرسوله پستی، به سراغ کوریر سرویس‌های معتبر بروید، امکان نرسیدن مرسوله به دلیل مشکلات لجستیک به حداقل خواهد رسید، چرا که این شرکت‌ها می‌توانند شرایط را کنترل کنند.

5. آسیب دیدن یا گم شدن مرسوله

امکان آسیب دیدن و گم شدن مرسوله نیز وجود دارد. در روند ارسال و تحویل، اگر مرسوله به شیوه اصولی بسته‌بندی و جابه‌جا نشوند یا اینکه دزدی صورت بگیرد، مرسوله به مقصد نخواهد رسید. از این رو، هنگام بسته‌بندی باید بسیار دقت کنید و همچنین از ابزارها و روش‌های مناسب برای بسته‌بندی استفاده کنید. همچنین اگر مرسوله‌تان شکستنی یا حساس است، روی آن، برچسبی بزنید که کارکنان کوریر سرویس بدانند که باید آن را با احتیاط حمل کنند. همچنین می‌توانید از سرویس بسته‌بندی کوریر سرویس‌ها استفاده کنید.

6. بروز اشتباه در سیستم رهگیری مرسوله پستی

امکان رهگیری آنلاین مرسوله، شما را در جریان وضعیت ارسال بسته پستی قرار می‌‌دهد و خیال‌تان را راحت می‌کند، اما در این سیستم نیز امکان بروز خطا وجود دارد. اگر سیستم رهگیری مرسوله خبر از تحویل مرسوله پستی دهد، اما مرسوله به مقصد نرسیده باشد، معمولاً دو حالت وجود دارد:

  • بسته به آدرس اشتباه ارسال شده است.
  • مرسوله هنوز به دست گیرنده نرسیده است و صرفاً خطایی در سیستم رهگیری کوریر سرویس رخ داده است.

بنابراین این مسئله لزوماً به معنای تحویل اشتباه مرسوله پستی یا گم شدن آن نیست. با یک پیگیری ساده، می‌توانید از وضعیت مرسوله‌تان باخبر شوید.

7. اشتباه کارکنان کوریرسرویس

اشتباه کارکنان کوریرسرویس

علاوه بر همه این موارد، امکان بروز اشتباه از سوی کارکنان کوریر سرویس نیز وجود دارد. روزانه، بسته‌های متعددی در شرکت‌های پستی جابه‌جا می‌شوند و احتمال دارد کارکنان آن‌ها در بخش‌های مختلف، از تحویل و بسته‌بندی گرفته تا انتقال، در انتقال مرسوله اشتباه کنند.

جبران خسارت در صورت نرسیدن مرسوله پستی

وقتی از خدمات کوریر سرویس برای ارسال مرسوله پستی استفاده می‌کنید، مبلغی را نیز در ازای بیمه کردن مرسوله می‌پردازید. بدین ترتیب، اگر مرسوله‌تان گم شود، آسیب ببینید یا به هر دلیل دیگری، به مقصد نرسد، می‌توانید خسارت‌تان را دریافت کنید. البته جبران خسارت پس از بررسی کارشناسان کوریر سرویس صورت می‌گیرد.

پیگیری نرسیدن مرسوله پستی

وقتی مطمئن شدید مرسوله به مقصد نرسیده است و همسایه یا همکارتان نیز آن را تحویل نگرفته است، نوبت به پیگیری علت نرسیدن مرسوله پستی می‌رسد. اما چگونه نرسیدن مرسوله پستی را پیگیری کنیم؟ در ادامه، سه راه پیگیری مرسوله را برای‌تان گفته‌ایم.

بررسی مجدد آدرس مقصد و کد پستی

وقتی متوجه می‌شوید مرسوله به مقصد نرسیده است، یک بار، کد پستی و آدرسی را که هنگام ثبت سفارش در سامانه ارسال مرسولات پستی وارد کرده‌اید بررسی کنید. ممکن است آدرس را اشتباه یا ناقص وارد کرده‌ باشید یا این‌که کد پستی و آدرس با یکدیگر تطابق نداشته باشند. حتی یک اشتباه تایپی نیز موجب به مقصد نرسیدن مرسوله‌تان خواهد شد.

استفاده از کد رهگیری مرسوله

استفاده از کد رهگیری مرسوله

وارد وبسایت یا اپلیکیشن کوریر سرویس مورد نظرتان شوید، حساب کاربری‌تان را باز کنید و با وارد کردن کد پیگیری مرسوله، وضعیت سفارش‌تان را پیگیری کنید.

اگر قصد رهگیری بسته چیتاپست را دارید، روی رهگیری آنلاین بسته کلیک کنید.

بیشتر بخوانیم: کد رهگیری مرسوله چیست و در صورت فراموشی چکار کنیم؟

تماس با بخش خدمات مشتریان

یکی دیگر از راه‌های پیگیری سفارش مرسوله، تماس با بخش خدمات مشتریان است. وقتی با بخش پشتیبانی کوریر سرویس تماس می‌گیرید، از شما می‌خواهند مشخصات سفارش‌تان، مانند کد سفارش یا کد رهگیری مرسوله را اعلام می کنید. همچنین ممکن است سوالاتی را در مورد مشخصات مرسوله‌تان را از شما بپرسند. در این مرحله، متوجه وضعیت مرسوله‌تان و دلیل نرسیدن آن خواهید شد. گاهی به دلیل بروز مشکل در بخشی از روند ارسال و تحویل، مرسوله دیر به مقصد می‌رسد.

توصیه‌هایی برای کوریر سرویس‌ها

و اما توصیه‌هایی برای کوریر سرویس‌ها! نرسیدن مرسوله به مقصد فقط به اعتبار فروشگاه اینترنتی آسیب نمی‌زند، بلکه اعتبار کوریر سرویس را نیز خدشه‌دار می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل، کافی است چند نکته را رعایت کنید.

1. بسته‌بندی اصولی

بسته‌بندی اصولی مسئله بسیار مهمی است. اگر مرسوله پستی به شیوه اصولی بسته‌بندی شود، امکان آسیب دیدن یا گم شدن آن هنگام جابه‌جایی به حداقل خواهد رسید. اگر سرویس بسته‌بندی را ارائه می‌دهید، از مواد باکیفیت، ابزارهای به‌روز و نیروی آموزش‌دیده استفاده کنید.

2. تحویل به موقع

تحویل به موقع

مسئلۀ تحویل به موقع را جدی بگیرید. هر مشتری دوست دارد مرسوله‌اش به موقع به مقصد برسد، چرا که تأخیر در تحویل مرسوله باعث نارضایتی گیرنده (که معمولاً مشتری است) خواهد شد.

3. رهگیری آنلاین

امکان رهگیری آنلاین را جدی بگیرید. با ایجاد این امکان، فرستنده و گیرنده خیال‌شان راحت خواهد بود که مرسوله‌شان در حال ارسال است و به موقع، به دست‌شان خواهد رسید. رهگیری آنلاین باعث افزایش اعتماد مشتری به شما خواهد شد.

4. پاسخ‌دهی به مشتری

پاسخ‌گوی پیگیری نرسیدن مرسوله پستی از سوی فرستند یا گیرنده باشید. در واقع، باید بتوانید انتظارات مشتریان را برآورده کنید و به آن‌ها نشان دهید که نگرانی‌ها و دغدغه‌های‌شان برای‌تان اهمیت دارد.
با رعایت این نکات، به مشتریان‌تان اطمینان می‌دهید که مرسوله‌شان به موقع و در شرایط مناسب به دست گیرنده خواهد رسید. بنابراین رعایت این نکات باعث افزایش اعتماد مشتریان و بالطبع، افزایش محبوبیت برندتان خواهد شد.
سخن پایانی
دلایل متعددی در پس نرسیدن مرسوله پستی وجود دارد. مسلما کارکنان کوریر سرویس‌ها همه تلاش‌شان را برای ارسال به موقع و امن مرسوله می‌کنند، اما در این بین، برخی از عوامل باعث نرسیدن مرسوله خواهند شد. برخی از خطاها از سوی کاربر است و برخی دیگر از سوی کوریر سرویس! اگر هنگام وارد کردن آدرس و کد پستی دقت کنید، بسته‌بندی مرسوله پستی را به شیوه اصولی انجام دهید و کوریر سرویس معتبری را برای ارسال مرسوله انتخاب کنید، احتمال نرسیدن مرسوله پستی را به حداقل می‌رسانید. اما وقتی مطمئن شدید مرسوله‌تان به مقصد نرسیده است، باید به فکر پیگیری نرسیدن مرسوله پستی باشید. برای مثال، می‌توانید به پنل کاربری‌تان مراجعه کنید و ببینید که آیا مشخصات گیرنده را، از جمله آدرس و کد پستی، درست وارد کرده‌اید یا خیر. پس از آن، با بخش پشتیانی کوریر سرویس تماس بگیرید و وضعیت مرسوله‌تان را بررسی کنید.
با شناخت دلایل نرسیدن مرسوله پستی و برطرف کردن‌شان، دیگر با این خبر بد که «مرسوله پستی به دستم نرسیده» رو به رو نخواهید شد!

چه میزان از این مقاله لذت بردید

اشتراک گذاری

چیتاپست

اولین سامانه هوشمند ارسال بسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *