جستجوی مقالات

آموزش بسته بندی مرسوله پستی

ارسال توسط چیتاپست
30 بهمن 1401 زمان مطالعه :
11
دقیقه
3.8
آموزش بسته بندی مرسوله پستی

بسته بندی مرسوله پستی یا پکیجینگ (Packaging) یکی از مهم‌ترین مراحل در هر نوع کسب‌و‌کاری، چه آفلاین و فیزیکی، چه آنلاین یا اینترنتی است. در این نوع از خرید که محصول به صورت پستی به دست مشتری می‌رسد، اولین ویژگی محصول که توسط مشتری مشاهده می‌شود و نظر او را جلب می‌کند، چیزی نیست بجز بسته بندی مرسوله پستی.

به طور کلی بسته بندی مرسوله یعنی قرار دادن کالا در یک محفظه یا محافظ که از وارد آمدن ضربه و آسیب به آن جلوگیری نماید.کالا ها بسته به جنس، وزن، ابعاد و میزان  ارزشمندیشان در بسته های گوناگونی بسته بندی و ارسال می‌شوند.

در گذشته هدف و تمرکز  اصلی در بسته بندی روی محافظت از محصول و جلوگیری از شکستگی و آسیب دیدن مرسوله پستی در هنگام حمل‌و‌نقل بوده است. این نکته را در نظر بگیرید، محافظت بیش از حد، هزینه‌های بسته بندی را افزایش می‌دهد و محافظت بسیار کم، می‌تواند منجر به عدم کیفیت در ارسال مرسوله شود.

اما نکته‌ای که هم موجب تمایز و هم موفقیت یک کسب‌و‌‎کار می‌شود این است که یک بسته پستی علاوه بر سالم رسیدن به دست مشتری، باید ظاهر مناسبی داشته باشد؛ بنابراین لازم است اصول و استانداردهای بسته بندی مرسولات پستی، متناسب با نوع محصول رعایت شود.

ابزارهای رایج بسته بندی مرسوله پستی

همانطور که می‌دانید پرکاربردترین ابزارهای بسته بندی مرسوله کارتن پستی و پاکت پستی است. در این بخش به جزییات به معرفی و آشنایی بیشتر با کارتن پستی می‌پردازیم.

کارتن پستی

آشنایی با کارتن پستی

کارتن پستی، ابعاد مشخص و استانداردی دارد که با مقاومت مقوای به کار رفته در ساخت هر جعبه متناسب است. کارتن‌های کوچک‌تر با مقوای دایکاتی ۳ لایه و کارتن‌های بزرگ با مقوای دایکاتی ۵ لایه ساخته می‌شوند.

امکان استفاده از کارتن‌های سفارشی برای کالاهایی با ابعاد بزرگتر وجود دارد که باید به شکل جداگانه برای بسته بندی مرسولات پستی سفارش داده شود.

سایزبندی استاندارد کارتن بسته بندی مرسوله پستی

برای مدیریت ارسال بسته، سایزبندی استاندارد کارتن پستی وجود دارد که توسط شرکت‌های لجستیک و حمل و نقل استفاده می‌شود. فهرست سایز کارتن استاندارد پستی بر حسب سانتی‌متر که توسط سامانه هوشمند لجستیک چیتاپست مورد استفاده قرار می‌گیرد به شرح زیر است:

  1. سایز ۱: ۱۰ در ۱۵ – ارتفاع ۱۰ (مقوا سه‌لایه)
  2. سایز ۲: 20 در 15 – ارتفاع 10 (مقوا سه‌لایه)
  3. سایز ۳: 20 در20 – ارتفاع 15 (مقوا سه‌لایه)
  4. سایز ۴: ۲۰ در 30 – ارتفاع ۲۰ (مقوا پنج‌لایه)
  5. سایز ۵: ۲۵ در ۳۵ – ارتفاع ۲۰ (مقوا پنج‌لایه)
  6. سایز ۶: 45 در 25 – ارتفاع ۲۰ (مقوا پنج‌لایه)
  7. سایز ۷: 40 در 30 – ارتفاع ۲۵ (مقوا پنج‌لایه)
  8. سایز ۸: ۴۰ در ۴۵ – ارتفاع ۳۰ (مقوا پنج لایه)
  9. سایز ۹: ۴۵ در ۵۵ – ارتفاع ۳۵ (مقوا پنج لایه)
سامانه هوشمند لجستیک چیتاپست

سایز کارتن بسته بندی استاندارد

سایزطولعرضارتفاع
سایز 1101510
سایز 2201510
سایز 3202015
سایز 4203020
سایز 5253520
سایز 6452520
سایز 7403025
سایز 8404530
سایز 9455535

مراحل بسته بندی محصول در کارتن پستی

بسته بندی محصول در کارتن پستی

فرض کنید می‌خواهید یک هدیه برای یکی از دوستان خود در یک شهر دیگر ارسال کنید؛ قبل از شروع بسته بندی، لوازم مورد نیاز برای بسته بندی را باید تهیه کنید:

گام اول:

  • آماده کردن کالا
  • انتخاب کارتن مناسب برای کالا ( براساس اندازه و حجم )
  • آب چسب برای پلمپ درب کارتن کالا
  • چسب برای بستن نهایی درب کالا و چسباندن آدرس گیرنده بر روی کارتن
  • روزنامه باطله یا کاغذ پوشالی برای پر کردن فضای خالی داخل کارتن

توجه! محصولات حساس و پراهمیت مانند وسایل شکستنی، الکترونیکی، کامپیوتری یا بسیار ازشمند را حتما ابتدا در پلاستیک حباب‌دار قرار دهید و با نوار چسب ببندید؛ در میزان پلاستیک دقت کنید که کم استفاده کردن از آن جلوی ضربه را نمی‌گیرد.

بعد از آماده کردن وسایل مورد نیاز ، شروع به بسته بندی کالا می‌کنیم.

گام دوم: بسته بندی کردن مرسوله

بعد از آماده کردن کارتن مناسب، قسمت زیرین آن را محکم بسته و با آب چسب پلمپ می‌کنیم.

گام سوم: قرارگیری مرسوله در بسته بندی

نحوه قرار گیری مناسب کالا در کارتن را مشخص می‌کنیم و کالا را درون کارتن قرار می‌دهیم.

اگر کارتن مناسب در سایز کالای شما وجود نداشته باشد باید از یک کارتن با سایز بزرگتر از کالا استفاده کنید و فضای خالی را با مقداری روزنامه باطله یا کاغذ پوشالی پر کنید.

فراموش نکنید که محصول نباید در طول مسیر ارسال به مقصد داخل کارتن تکان بخورد، به همین منظور از پر شدن فضای خالی اطمینان حاصل کنید.

گام چهارم: بستن مرسوله

بعد از جاگیری مرسوله در بسته، درب کارتن را بسته و با آب چسب آن را پلمپ کنید و بعد از آن با چسب 5 سانتی کالا را پلمپ کنید.

در این مرحله مجدد کل بسته را چسب کنید تا از تمامی جهات مطمئن شوید که بسته بندی بدون مشکل است.

گام آخر: اطلاعات را پر کنید.

در مرحله آخر بسته بندی مرسولات پستی برگه‌ای که مشخصات گیرنده و فرستنده و همچنین آدرس آن‌ها روی آن نوشته شده را روی کارتن بچسبانید.

فراموش نکنید اگر مرسوله دارای سند یا شناسنامه مجزا یا فاکتور باشد، آن را در بسته قرار دهید.

نکته دیگر اینکه مطابق قانون جدید اداره پست، کالاهای ارسال شده توسط کارتن باید قبل از پلمپ با چسب، ابتدا با آب چسب کاغذی یا نایلونی پلمپ شوند و بعد از آن با چسب 5 سانتی ، پلمپ نهایی شوند.

بیشتر بخوانیم: راهنمای ارسال بسته در چیتاپست

آشنایی با پاکت پستی

کالاهای کم قطر و کم حجم در پاکت پستی ارسال می‌شوند. پاکت پستی در اکثر مواقع برای ارسال نامه، اسناد اداری و تجاری بازرگانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قبل از ارسال شما باید نوع کالای خود و ابعاد و وزن آن را محاسبه کنید و بر اساس آن سراغ پاکتی بروید که مناسب بسته بندی محصول شماست.

  • نکته اول که در نظر داشته باشید، حداکثر وزن کالاها برای ارسال با پاکت پستی ۲ کیلوگرم است.
  • نکته دوم اینکه ابعاد کالا نیز نباید باعث تغییر شکل پاکت پستی شوند.

انواع پاکت پستی برای ارسال مرسوله پستی:

پاکت ساده پستی: برای ارسال مرسوله‌های سبک و کم حجم مورد استفاده قرار می‌گیرند و قیمت مناسبی دارند. این پاکت­ ها از یک و یا دو لایه کاغذ تهیه می­‌شوند.

پاکت های ساده پستی در سایزهای مختلف B5 ، A4 و A3  تولید می­‌شوند. با توجه به اندازه مرسوله می‌توانید یکی از این پاکت‌ها را انتخاب نمایید.

 

پاکت متالایز: این نوع پاکت دارای یک لایه نازک فلزی به عنوان پوشش است که برای محافظت بیشتر از مرسوله پستی کاربرد دارد.

این پاکت محافظ مناسبی در برابر رطوبت، نور و برش هست؛ با این حال فاقد ضربه‌گیر هست و برای ارسال اشیای حساس توصیه نمی‌شود.

ابعاد پاکت متالایز

  • A5 با ابعاد 12 در 15 سانتی­متر
  • A4 با ابعاد 22  در 32  سانتیمتر
  • A3 با ابعاد 33 در 44 سانتیمتر

پاکت نایلون مشکی: قسمت داخلی این نوع پاکت با یک لایه‌ پلاستیک مشکی بسیار محکم پوشیده شده است و از  جمله محکم‌ترین پاکت‌های پستی است.

به این پاکت، پاکت‌ پستی محرمانه هم گفته می‌شود که برای ارسال اسناد محرمانه مثل چک، فاکتور و اسناد اداری و ملکی قابل استفاده است. پاکت نایلون مشکی محافظت فوق العاده‌ای در برابر نور و رطوبت هستند و برای بسته بندی مرسوله پستی حساس استفاده می‌شود.

ابعاد این پاکت، به اندازه‌های پاکت B5 و A4  و A3 و B4، تقسیم­‌بندی می‌شود.

پاکت حباب دار: این پاکت از روکش کاغذی سفید با کیفیت بالا و یک لایه ضربه‌گیر در داخل ساخته شده است و به دلیل خاصیت ضربه گیری که دارد برای کالاهای حساسی مثل سی دی، قطعات کامپیوتری کوچک، عینک، سیم کارت و غیره… پیشنهاد مناسبی برای بسته بندی مرسوله پستی است.

پاکت حبابدار

پاکت­ حباب­دار در اندازه­ های مختلفی تولید و توزیع می­‌شود: پاکت B5 ،A4 ،B4، پاکت CD

پاکت لمینه مشکی: این پاکت مجهز به یک لایه داخلی از  نوعی پوشش نایلونی هستند که برای محافظت از مرسوله در برابر نور کاربرد دارند.

علاوه بر بخش کاغذی و مشابه به پاکت نایلون مشکی، این پاکت با یک لایه پلی اتیلن پوشیده شده‌است. لایه پلی اتیلن استفاده شده در این پاکت باعث بالا رفتن وزن پاکت و افزایش مقاومت در برابر آب می‌شود.

از پاکت لمینه مشکی برای بسته بندی مرسوله پستی و ارسال لوازم پلاستیکی، و مدارک حساس به نور مثل تصاویر و فیلم‌های پزشکی استفاده می‌شود.

ابعاد پاکت­های پستی لمینه شامل آیتم‌های زیر است:

پاکت A5 ، پاکت A4، پاکت بین A3 و A4 و پاکت A3

و در آخر فراموش نکنید بسته بندی مرسوله پستی تمیز و سالم و ایمن، بیانگر احترام شما به مخاطب بوده و نقش مهمی در افزایش حس وفاداری مشتریان خواهد داشت.

ثبت درخواست ارسال بسته

7 نکته مهم در بسته بندی مرسولات پستی

  1. از کارتن‌های مقوایی و مواد بسته‌بندی مناسب و باکیفیت استفاده کنید.
  2. به وزنی که هر کدام از انواع کارتن یا جعبه های پستی می‌توانند تحمل کنند، توجه کنید و از وزن مجاز تجاوز کنید.
  3. اگر محصول مورد نظر خود را بسته بندی کردید و مشاهده کردید که محصول در کارتن حرکت می‌کند، حتما باید آن را با استفاده از کاغذ باطله و پوشال پر کنید که از تکان خوردن و حرکت محصول در کارتن جلوگیری کنید.
  4. فضای خالی در کارتن قرار ندهید.چراکه پر کردن کارتن تا لبه کارتن به افزایش توانایی آن در برابر نیروهای وارده از بالا کمک می‌کند.
  5. اگر قصد ارسال چند محصول را دارید، بهتر است که هر کدام را در یک بسته متناسب با آن قرار دهید.
  6. اطمینان پیدا کنید که درِ بسته یا کارتن را به صورت کامل چسب زده‌ و بسته‌اید.
  7. آدرس و اطلاعات فرستنده و گیرنده را به صورت کامل ذکر کنید. نوشتن کدپستی در به حداقل رساندن اشتباهات ارسال بسیار کمک کننده است.

چه میزان از این مقاله لذت بردید

اشتراک گذاری

برچسب های این مقاله

چیتاپست

اولین سامانه هوشمند ارسال بسته

2 پاسخ به “آموزش بسته بندی مرسوله پستی”

  1. رضا گفت:

    اگه نیاز باشه، خود چیتاپست مرسولات رو بسته بندی می کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *